احکام اعدام برای ۶ زندانی سیاسی در زندان شیبان اهواز

سازمان حقوق بشر اهواز، اعلام کرد که دادگاه انقلاب اهواز برای شش زندانى سياسى در زندان شيبان اهواز، حکم اعدام صادر کرده است.

این سازمان در گزارشی، سه‌شنبه ۲۵ بهمن، اسامی این شهروندان زندانی را «علی مجدم»، فرزند صالح؛ «معین خنفری»، فرزند صادق؛ «محمدرضا مقدم»، فرزند محمدعلی؛ «سید سالم موسوی»، فرزند خلف؛ «سيدعدنان موسوی»، فرزند يونس و «حبيب دريس»، فرزند عبدالامير اعلام کرد.

همچنین، ۶ شهروند عرب زندانی دیگر در این زندان نیز به احکام حبس طولانی از ۵ تا ۳۵ سال زندان محکوم شده‌اند.

سازمان حقوق‌بشر اهواز اسامی و احکام صادر شده علیه این افراد را نیز به این شرح اعلام کرده است:

۱- فارس عموری(رماحی)فرزند حمود، ۳۵ سال زندان

۲-جاسم آلبوغبيش فرزند محمد، ۱۵ سال زندان

۳- قاسم مقدم(برادر محمدرضا مقدم)، ۵ سال

۴- اسكندر مقدم فرزند هادی، ۵ سال زندان

۵- رعد منيعات، ۵ سال زندان

۶- توفیق منیعات فرزند مزهور، ۵ سال زندان

بر اساس گزارش این سازمان حقوق‌بشری، این حکم صبح سه‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ در شعبه ۴ دادگاه انقلاب اهواز صادر شده است.

احکام اعدام و حبس طولانی‌مدت برای فعالان عرب اهوازی در حالی صادر شده که رسانه‌های ایران مدام فرمان حکومتی رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر «عفو» زندانیان سیاسی و معترضان بازداشت‌شده را برجسته می‌کنند.

تاکنون ده‌ها بازداشتی اعتراضات یا زندانی سیاسی که مدت حبس خود را تقریبا به طور کامل تحمل کرده بودند، از زندان‌های ایران آزاد شده‌اند.

اما کماکان صدها زندانی سیاسی به‌ویژه با محکومیت‌های طولانی و در مناطق پیرامونی همچنان بدون رسیدگی پزشکی، برخورداری از مرخصی یا هر گونه تخفیفی احکام حبس خود را در شرایط هولناکی در زندان‌ها می‌گذارند.

ناظران بر این باورند که مطرح شدن موضوع «عفو» در رسانه‌های رژیم ایران تنها جنبه تبلیغاتی و تلاش برای اعتباریابی داشته است و نام بسیاری از بازداشت‌شدگان و محکومان سیاسی هنوز در لیست‌های «عفو» دیده نمی‌شود و همچنان خانواده بسیاری از زندانیان چشم انتظار آنان هستند.

برگرفته ای از سایت العربیه فارسی، ۱۵ فوریه ۲۰۲۳