فراخوان برای حضور گسترده ایرانیان در تجمع مونیخ

کنفرانس امنیتی مونیخ بدون حضور جمهوری اسلامی و روسیه، از روز جمعه هفدهم تا یکشنبه نوزدهم فوریه، برگزار خواهد شد. با خیزش سراسری ایرانیان، رویدادهای بسیاری در جهان رژیم اسلامی را بایکوت و از مردم ایران حمایت کرده‌اند که کنفرانس امنیتی بین‌المللی مونیخ به عنوان مهم‌ترین کنفرانس در حوزه سیاست‌های امنیت جهانی، یکی از آن‌ها است.

دعوت از مخالفان رژیم اسلامی به این نشست یکی از نکات مهم آن است که به تاثیرگذاری بر کشورهای جهان و شناخت بیشتر جنایت‌های این نظام استبدادی منجر می‌شود. گردهمایی و تجمع‌های ایرانیان هم طی روزهای برگزاری این کنفرانس در روزهای شنبه ۱۸ فوریه و یکشنبه ۱۹ فوریه برگزار می‌شود. شاهزاده رضا پهلوی از جمله دعوت‌شدگان به کنفرانس امنیتی مونیخ است و مسیح علی‌نژاد نیز در این کنفرانس حضور دارد.

بر اساس گزارش‌ها، اولین گردهمایی بزرگ ایرانیان در محل کنفرانس امنیتی مونیخ روز شنبه ۱۸ فوریه ساعت ۱۰:۳۰ صبح در ادئون پلاتز (Odeonsplatz) برپا خواهد شد. مخالفان جمهوری اسلامی از ساعت ۲ تا ۵ بعدازظهر هم در گارتنرپلاتز (Gärtnerplatz) راهپیمایی می‌کنند؛ اما اصلی‌ترین گردهمایی و راهپیمایی ایرانیان در حاشیه این کنفرانس روز یکشنبه ۱۹ فوریه برگزار خواهد شد و معترضان ایرانی از سراسر اروپا یکشنبه ساعت ۱۰ صبح در این راهپیمایی و گردهمایی حضور خواهند یافت.

برگزارکنندگان تاکید کرده‌اند شرکت در گردهمایی بزرگ روز یکشنبه ۱۹ فوریه اهمیت زیادی دارد؛ چرا که یک روز تعطیل رسمی است و ایرانیان در سراسر اروپا با آزادی عمل بیشتری می‌توانند خود را به محل برگزاری گردهمایی برسانند.

دعوت از مخالفان جمهوری اسلامی مانند شاهزاده رضا پهلوی و مسیح علی‌نژاد به این کنفرانس بحث در مورد خیزش سراسری ایرانیان و حل مسئله ایران را به یکی از جدی‌ترین مباحث در حاشیه این نشست تبدیل خواهد کرد. کریستوف هویزگن، مدیریت اجلاس، پیش از این گفته بود که به جای نمایندگان دولت‌های روسیه و جمهوری اسلامی ایران، هیئت‌هایی از مخالفان این حکومت‌ها دعوت شده‌اند. هویزگن تاکید کرد که این اجلاس دیگر نباید به محلی برای تبلیغات حکومت‌های خودکامه تبدیل شود.

شرکت نداشتن جمهوری اسلامی در این کنفرانس به جای آن دعوت از مخالفانش و در راس آن‌ها شاهزاده رضا پهلوی، نشانه حذف تدریجی نظام از مناسبت‌های بین‌المللی است. اتفاقی که نشان می‌دهد کشورهای دنیا برای پذیرفتن ایران بدون جمهوری اسلامی آماده می‌شوند. همین اتفاق باعث شد سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی با زبان تهدید اعلام کند دعوت نکردن از جمهوری اسلامی به امنیت جهانی کمکی نخواهد کرد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، دوشنبه گذشته در نشست هفتگی خود به خبرنگاران گفت: «اگر هدف از برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ کمک به تعمیق امنیت در حوزه منطقه‌ای و جهانی است، دعوت نکردن از برخی کشورها اقدامی گزینشی با انگیزه‌های سیاسی است.»

جمهوری اسلامی در تاریخ ۴۴ ساله خود یکی از اصلی‌ترین تهدیدهای امنیت جهانی بوده است. حمایت از گروه‌های تروریستی و همچنین اجرای عملیات‌‌هایی برای بمب‌گذاری و ترور مخالفانش در کشورهای مختلف باعث شده است که جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران به یکی از تهدیدهای امنیتی جدی در خاورمیانه و دیگر کشورها شناخته شوند.

کنفرانس امنیتی مونیخ هر سال با حضور سران و رهبران کشورهای مختلف به منظور بررسی مشکلات امنیتی دنیا و جمع آوری اطلاعات برگزار می‌شود و در کارگروه‌های مختلف در سطح وزیران، مذاکراتی در راستای مسائل راهبردی و تهدیدهای منطقه‌ای برگزار می‌کند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۶ فوریه ۲۰۲۳