سارا خادم‌الشریعه می‌گوید از برداشتن حجاب در مسابقات جهانی شطرنج پشیمان نیست

سارا خادم‌الشریعه، شطرنج‌باز ایرانی که پس از حضور بدون حجاب اجباری در مسابقات جهانی شطرنج قزاقستان به اسپانیا مهاجرت کرد، می‌گوید از این که از جنبش اعتراضی کنونی در ایران حمایت کرده است، هیچ پشیمان نیست.

خانم خادم‌الشریعه اما در مصاحبه خود با خبرگزاری رویترز که روز چهارشنبه ۲۶ بهمن منتشر شده است، گفت صدور حکم بازداشت وی «وحشتناک‌ترین اتفاقی بود» که می‌توانست برایش رخ دهد، اتفاقی که باعث شد او نتواند به ایران بازگردد.

وی اظهار داشت که پس از حضور بدون روسری در مسابقات جهانی شطرنج سریع آلماتی قزاقستان انتظار داشت که مقامات ایرانی به تلافی این اقدام در نهایت او را ممنوع‌الخروج کنند.

خانم خادم‌الشریعه گفت: «ما [به عنوان شطرنج‌باز] همیشه مجبوریم که پیش‌بینی کنیم که حرکت بعدی چیست… اما این چیزی نبود که انتظارش را داشته باشم.»

وی افزود که مقامات ایران از او خواستند که در ازای اجازه بازگشت به کشور ویدیویی منتشر کند که در آن از اقدام خود اظهار پشیمانی می‌کند. وی اما درخواست آنها را رد کرد و متعاقب آن نیز مطلع شد که حکم بازداشت وی را صادر کرده‌اند.

او گفت که همچنان تصور می‌کند برداشتن حجاب اجباری اقدام درستی بوده و از آن پشیمان نیست، چرا که او قبلا نیز در مسابقات دیگر فقط جلوی دوربین‌ها روسری بر سر می‌کرد و بقیه زنان شطرنج‌باز ایرانی نیز چنین می‌کنند.

خانم خادم‌الشریعه در نهایت گفت: «اما برداشتن حجاب به یکی از نمادهای این جنبش در ایران تبدیل شد و من نیز سرانجام تصمیم گرفتم کاری کنم که دوست دارم انجام بدهم و خودم باشم…من از مردم ایران انگیزه گرفتم.»

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۶ فوریه ۲۰۲۳