کنفرانس امنیتی مونیخ؛ شاهزاده رضا پهلوی: الان وقت همبستگی است

کنفرانس امنیتی مونیخ در حال برگزاری است و قرار است چندین نفر از شخصیت‌های مخالف جمهوری اسلامی در حاشیه این نشست حضور داشته باشند و در برخی از پنل‌های جانبی این مجمع سخنرانی کنند. 

پس از پایان سفر ابراهیم رئيسی، رئیس جمهوری ایران و بازگشت او از چین، برخلاف تلاش رسانه‌های دولتی، تغییری در وضعیت ملتهب بازار ارز و اوضاع اقتصادی کشور ایجاد نشده و روند صعودی افزایش قیمت ارز در بازار ایران همچنان ادامه دارد. 

وضعیت اینترنت در کشور همچنان بحرانی گزارش می‌شود و کاربران برای دسترسی به شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها با دشواری‌های فراوانی رو به رو هستند.

شاهزاده رضا پهلوی می‌گوید مردم ایران با یکدیگر همبستگی دارند و انتظار حمایت بین‌المللی فراجناحی دارند. او در ادامه صحبت‌های خود تاکید کرد سیاست فشار حداکثری به تنهایی کافی نیست و باید با حمایت حداکثری نیز همراه شود. 

اشاره آقای پهلوی به «فشار حداکثری» سیاستی بود که دولت دونالد ترامپ برای مجبور کردن ایران جهت امضای توافق با دولت او در پیش گرفته بود. 

او همچنین در ادامه از تشکیل صندوق‌های حمایت مالی از اعتصاب‌کنندگان ایرانی اشاره کرد و آن‌را به عنوان یکی از راه‌حل‌های همراهی با مردم ایران برشمرد. آقای پهلوی البته اشاره‌ای به این موضوع نکرد که در حالی‌که تحریم‌های گسترده علیه ایرانیان وضع شده، چگونه این صندوق‌های حمایت مالی می‌تواند مبالغ تخصیص داده شده را به کارگران و کارمندان اعتصاب کننده برساند.

شاهزاده رضا پهلوی در کنفرانس امنیتی مونیخ همراه با نازنین بنیادی، مسیح علینژاد، کریم سجادپور و باب منندس، سناتور آمریکایی حضور یافته است. 

آقای پهلوی در صحبت‌های خود می‌گوید جمهوری اسلامی باعث شده تا بسیاری از ایرانیان از کشور خود مهاجرت کنند و در غرب مشغول به زندگی و تحصیل شوند. او همچنین ادامه داد در صورتی که جمهوری اسلامی سقوط کند، این افراد متخصص می‌توانند به کشور خودشان یعنی ایران خدمت کنند.

شاهزاده رضا پهلوی، پسر آخرین پادشاه ایران در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ، در گفتگو با خبرنگاران گفت که «امروز وقت همبستگی است و رقابت را باید برای فردا گذاشت.» 

او که قرار است در یکی از بخش‌های جنبی کنفرانس امنیتی مونیخ نیز سخنرانی کند، گفت: «اینجا باید ثابت کنیم که قبل از هر چیزی می‌توانیم برای یک خواسته مشترک با هم کار کنیم؛ برای آزادی کشورمان. امیدوارم هم‌میهنان ما از هر طیف فکری اهمیت این موضوع را کاملا درک کنند.» 

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا می‌گوید به دلیل حمایت ایران در جنگ روسیه و اوکراین از مسکو و ارائه صدها پهپاد به این کشور، موضوع احیای توافق هسته‌ای با ایران در دستور کار کاخ سفید قرار ندارد. 

آقای کربی که در گفتگو با شبکه فرانس ۲۴ این اظهارات را مطرح می‌کرد همچنین اضافه کرد که آمریکا، ایران را برای اقداماتش پاسخگو خواهد کرد. 

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۱۸ فوریه ۲۰۲۳