وزارت خارجه آمریکا «معافیت محدود» صداوسیما از برخی تحریم‌ها را تایید کرد

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز پنجشنبه گفت، دولت جو بایدن مانند چند دولت پیشین ایالات متحده در راستای منافع خود و مردم ایران، برخی از معافیت‌های «محدود» تحریمی علیه صداوسیمای جمهوری اسلامی را تمدید کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی در خصوص گزارش منتشر شده از معافیت تحریمی صدا و سیما گفت: «این معافیت توسط دولت‌های متوالی آمریکا بدون هیچ وقفه‌ای از سال۴ ۲۰۱ تمدید شده‌ است.»

ند پرایس تاکید کرد که این معافیت‌ تحریمی در سال‌های اخیر ۱۸ تا ۲۰ بار صادر شده است.

او گفت: ما به طور دور‌ه‌ای این معافیت‌ها را بررسی می‌کنیم تا امکان ارائه خدمات پخش ماهواره ای به صدا و سیما تحت پوشش سازمان بین المللی مخابرات ماهواره ای یا «ای تی اس او» فراهم شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد که کشورش به طور جدی نگران نقش صدا و سیما در سانسور دسترسی مردم ایران به اطلاعات و دخالت این نهاد در نقض حقوق بشر است.

ند پرایس همچنین اظهار داشت: «در حالی که این معافیت محدود امکان ارائه خدمات پخش ماهواره‌ای به صدا و سیما را فراهم می‌کند، مقامات ارشد صدا و سیما و رئیس آن به دلیل دست داشتن در سانسور و نقض حقوق بشر تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند.»

او در ادامه اضافه کرد که ایالات متحده آمریکا همچنان از همه ابزارهای خود برای پاسخگو کردن مقامات جمهوری اسلامی ایران به خاطر نقض حقوق بشر و سانسور استفاده خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین تاکید کرد: « به هنگام بررسی معافیت‌های تحریمی، ما به شرایط اساسی در ارتباط با آنها را مد نظر قرار می‌دهیم و در نهایت کاری را انجام خواهیم داد که در راستای منافع آمریکا و ارتقای خواسته‌های مردم ایران باشد.»

ند پرایس اضافه کرد: «هدف ما تحریم مستمر و دقیق مقامات ارشد برای پاسخگو کردن آنها بوده است. از جمله در سال گذشته و ماه‌های اخیر مقامات ارشد صدا و سیما را به دلیل اقداماتشان هدف قرار داده‌ایم.»

وبسایت آمریکایی واشینگتن‌ فری‌بیکن روز چهارشنبه سوم اسفند خبر داد که دولت آمریکا معافیت از تحریم‌های این کشور در قبال صداوسیمای جمهوری اسلامی را تمدید کرده است.

پخش برنامه‌های صداوسیما از ماهواره یوتل‌ست، بر اساس تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سازمان صداوسیما، از دو ماه پیش متوقف شده اما پخش آن از سایر ماهواره‌ها، از جمله اینتل‌ست، ادامه دارد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۴ فوریه ۲۰۲۳