انفجار در کرج و فعال شدن پدافند هوایی؛ حمله پهپادى جديد یا رزمایش؟

در پی شنیده شدن صدای چندین انفجار در اطراف کرج، نیمه‌شب جمعه ۵ اسفند، پدافند هوایی منطقه «حصار» کرج فعال شد.
بنا به ویدیوهایی كه از چندین انفجار در کرج توسط كاربران منتشر شد و اظهارات شاهدان عینی شنیده شدن صدایانفجار ناشى از حمله پهپادی به پایگاه‌های سپاه پاسداران بود.

با اين حال، خبرگزاری «تسنیم»، وابسته به سپاه پاسداران و خبرگزاری رسمی دولت «ایرنا» به نقل از كانال خبرى سپاه پاسدارن، با انتشار متن‌های مشابهی، به نقل از یک «منبع مطلع»، علت شنیده شدن این صداهای انفجار و فعال شدن پدافند هوایی را «رزمایش پدافندی» سپاه و بسیج عنوان کردند.
ایرنا نوشت که در این رزمایش، «به مدت چند دقیقه اهدافی فرضی در شب مورد حمله پدافندی قرار گرفت.»
همچنین تسنیم نیز علت این انفجارها را «رزمایش شبانه بسیج» دانسته و به نقل از یک منبع مطلع مدعی شد: «هم اکنون دوره آموزشی نیروهای بسیجی در اردوگاه آموزشی شهید مطهری بسیج در حوالی کرج درحال انجام است و صداها یا نفجار هم متعلق به انفجار فوگاز در این رزمایش است که به صورت روتین انجام می‌شود.»
رسانه‌های حکومتی در حالی علت انفجار و فعال شدن پدافند هوایی در کرج را ناشی از مانور «بسیج» و «سپاه» عنوان کرده‌اند که پیش از این در رویدادهایی متفاوت، مشخص شده است که تاسیسات نظامی یا تحقیقات نظامی جمهوری اسلامی هدف حمله‌ پهپادی قرار گرفته است.
پیشتر در جریان حمله به تاسیسات نظامی سپاه پاسداران در اصفهان و مرکز جهاد خودکفایی سپاه در کرج نیز رسانه‌هاو مقامات جمهوری اسلامی، ادعاهای مشابهی را مطرح کرده و بعد از مدتی، با روشن‌تر شدن جزئیات در شبکه‌های اجتماعی، اسرائیل را عامل این حملات اعلام کرده بودند.
در مهرماه سال ۱۴۰۰، سپاه اعلام کرد که «انبار یکی از مراکز تحقیقات خودکفایی سپاه در غرب تهران» آتش گرفته و دو نفر از نیروهای فنی این سازمان در آن آتش‌سوزی جان باخته‌اند.
با این‌وجود، مقامات ایران در عین حال، مسئولیت حملات مشابه را متوجه اسرائیل می‌دانند. در اواخر بهمن ماه، وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در بیانیه مشترکی، مدعی بازداشت فردی شده بودند که با عنوان یکی از«عاملان اصلی» حمله پهپادی به تاسیسات نظامی در اصفهان معرفی شد.
این دو نهاد امنیتی بدون این‌که هیچ جزئیاتی از این بازداشت منتشر کنند، فرد بازداشت‌ شده را «مزدور اسرائیل» خواندند.

برگرفته ای از سایت العربیه فارسی، ۲۴ فوریه ۲۰۲۳