«گاندی ترکیه» به مصاف اردوغان می‌رود

اپوزیسیون ترکیه که به‌طور معمول دچار اختلاف‌نظر و شکاف دیدگاه است، سرانجام برسر معرفی یک کاندیدای واحد برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم می (۲۴ اردیبهشت) به توافق رسید.

به گزارش سرویس جهانی بی‌بی‌سی، کمال قلیچ‌دار اغلو که به «کمال گاندی» یا «گاندی ترکیه» مشهور است، دیدگاه‌هایی در تضاد آشکار با سیاست‌های اردوغان دارد. شش حزب مخالف دولت ترکیه او را به عنوان نامزد خود در انتخابات پیش‌رو معرفی کرده‌اند.

قلیچ‌دار اغلو ۷۴ ساله رهبری گروه اپوزیسیون سکولار از جناح چپ میانه با عنوان حزب جمهوری‌خواه خلق را برعهده دارد. حزبی که مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار ترکیه مدرن آن را بنا نهاد و یکی از قدیمی‌ترین احزاب ترکیه است اما از دهه ۹۰ میلادی از قدرت دور بوده است.

نظرسنجی‌ها حاکی از رقابت تنگاتنگ در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری در جامعه‌ای است که در طول دو دهه حکمرانی اردوغان به شدت دوقطبی شده است.

بحران اقتصادی که با پیامدهای فاجعه‌بار زلزله اخیر در ترکیه همراه شده است، موقعیت اردوغان را نسبت به انتخابات پیشین شکننده‌تر کرده است.

با این حال برخی درباره جذابیت قلیچ‌دار اوغلو و کاریزمای او برای رای‌دهندگان ابراز تردید می‌کنند. او وعده داده است که ترکیه را به سوی اجماع و مشورت هدایت خواهد کرد. او به رویترز درباره صلح و کامیابی و شادی گفته است که هدفش برای دولتمداری در ترکیه است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۷ مارس۲۰۲۳