رئیس پارلمان آذربایجان: ایران در امور داخلی ما دخالت نکند

رئیس پارلمان جمهوری آذربایجان به بیانیه روز چهارشنبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص افتتاح سفارت جمهوری آذربایجان در اسرائیل واکنش نشان داد و آن را «دخالت در امور داخلی آذربایجان و یک تحریک سیاسی دیگر علیه این کشور» خواند.

در بیانیه صاحبه غفاراوا، رئیس پارلمان آذربایجان آمده است: «یک اقدام سیاسی مغرضانه علیه آذربایجان در روز ۱۴ فروردین در مجلس شورای اسلامی سازماندهی شد و بیانیه‌ای مبنی بر اتهامات واهی و ساختگی در مجلس ایران به تصویب رسید. تاسف‌آور است که ایران به ارمنستان که به مدت ۳۰ سال سرزمین‌های آذربایجان را اشغال کرده و برای دهه‌ها ثروت‌های ملی ما را به طور وحشیانه غارت می‌کرد، یک بار هم اعتراض نکرده و حتی به اشکال مختلف از آن حمایت می‌کند، اکنون نگران افتتاح سفارت آذربایجان در کشور اسرائیل است.»

«همه باید بدانند که آذربایجان یک کشور مستقل است و اینکه با کدام کشور چه نوع مناسباتی برقرار می‌کند، امر داخلی مربوط خودش است. هیچکس حق دخالت در حق حاکمیت ملی آذربایجان را ندارد. ما اتهامات بی‌اساس مجلس ایران علیه کشورمان را به شدت رد می‌کنیم. ما از مجلس ایران می‌خواهیم که از این گونه اقدامات تحریک‌آمیز علیه آذربایجان دست بردارد و از اقداماتی که به روابط دوجانبه آسیب می‌زند، خودداری کند.»

«امروزه برخی از نیروها در برخی کشورها نمی‌توانند با آزادسازی سرزمین آذربایجان از دست دشمن و احیای عدالت تاریخی کنار بیایند. این سخنان الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان، بهترین پاسخ به آن نیروها است. آقای رئیس جمهور گفت: حامیان ارمنی، کشورهای مشارکت‌کننده در سیاست تجاوزکارانه ارمنستان، علیه ما اعلام جنگ اطلاعاتی کرده‌اند… اگر کسی فکر می‌کند که نقشه‌های زشتی که علیه ما ترسیم می‌شود، قابل‌تحقق است، اشتباه می‌کند.»

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه خود که روز چهارشنبه ۱۴ فروردین در جلسه علنی مجلس خوانده شد، گشایش سفارت آذربایجان در اسرائیل را «ضد منافع جهان اسلام» توصیف کرده و از «دولت‌های عربی و اسلامی و جهان اسلام به خصوص سازمان همکاری‌های اسلامی و دبیرخانه بین‌المجالس اسلامی و از نمایندگان آزادیخواه جهان» خواسته‌اند این اقدام دولت آذربایجان را محکوم کنند.

این در حالی است که اغلب دولت‌های عربی و اسلامی و بسیاری دیگر از کشورهای جهان از جمله دو کشور «متحد» جمهوری اسلامی، یعنی چین و روسیه با اسرائیل مناسبات رسمی دیپلماتیک و روابط گسترده سیاسی و اقتصادی دارند. در میان کشورهای اسلامی تنها رژیم ملاها در ایران و رژیم اسد در سوریه با اسرائيل دشمنی می‌کنند.

روز گذشته جمهوری آذربایجان چهار کارمند سفارت ایران در باکو را به عنوان «عنصر نامطلوب» اخراج کرد. همچنین گزارشی از دستگیری افراد بیشتر به ظن ارتباط با دستگاه اطلاعاتی ایران منتشر شده است.

اسامی دیپلمات‌های اخراج‌شده ایرانی عبارتند:

  • میرمهدی میرسلام پور شریف
  • قربانعلی پورمرجان ورجوی
  • هادی مقدم
  • اصغر بهاری خوش‌منظر

این افراد امروز – جمعه ۱۸ فروردین از طریق گذرگاه مرزی بیله‌سوار وارد ایران شدند.

سوءقصد نافرجام به جان فاضل مصطفی، یک نماینده مجلس طرفدار اسرائیل، از جمله اقداماتی است که جمهوری آذربایجان در آن ایران را مسئول می‌داند.

آقای مصطفی، که در بیمارستانی امنیتی بستری شده، روز گذشته به تلویزیون آذری رئال‌تی‌وی گفت که سال‌ها تهدید دریافت می‌کرده و از دستگاه امنیتی خواهان کمک در این باره شده و آنها به او گفته‌اند که منبع تهدیدها به شهروندان جمهوری آذربایجان برمی‌گردد که فراری هستند و در شهر قم سکونت دارند.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۸ آپریل ۲۰۲۳