اعزام زیردریایی اتمی آمریکا حامل موشک‌های هدایت‌شونده به خاورمیانه

تیموتی هاوکینز، سخنگوی نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک زیردریایی اتمی آمریکا حامل موشک‌های هدایت‌شونده با هدف پشتیبانی از ناوگان پنجم آمریکا در بحرین، وارد منطقه خاورمیانه شده است.

هاوکینز شنبه ۱۹ فروردین خاطرنشان کرد که زیردریایی «یو‌ اس اس فلوریدا» روز پنج‌شنبه از کانال سوئز عبور کرد و وارد منطقه شد.

او تاکید کرد که این زیردریایی «حامل ۱۵۴ موشک کروز از نوع تام‌هاوک بوده و برای پشتیبانی از ناوگان پنجم آمریکا و حفظ امنیت و ثبات دو دریای موجود در خاورمیانه به این منطقه اعزام شده است.»

در همین رابطه، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا جمعه تصریح کرد که ناتو پس از سخنانی درباره استقرار تسلیحات اتمی تاکتیکی روسیه در بلاروس، به دقت شرایط را زیرنظر دارد اما برنامه‌ای برای تغییر آرایش نیروهایش در دست ندارد.

بلینکن‌در گفت‌وگو با نشریه «فونکه» درباره واکنش ناتو به استقرار تسلیحات اتمی تاکتیکی روسیه در بلاروس گفت: «درباره جزئیات اقدام ناتو سخنی نمی‌گویم اما ناتو همواره اقدامات لازم برای حمایت سرزمین و امنیت اعضای خود را انجام می‌دهد.»

او افزود: «باید اشاره کنم که ما با دقت اقدامات روسیه را زیرنظر داریم و در حال حاضر دلیلی برای تغییر آرایش نیروهایمان وجود ندارد.»

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ۲۵ مارس گذشته اعلام کرد که بنا به درخواست بلاروس، مسکو و مینسک بر استقرار تسلیحات اتمی در خاک بلاروس توافق کردند.

پوتین اشاره کرد که این اقدام، مشابه اقدامات ایالات متحده در سرزمین کشورهای متحد خود است.

او گفت که روسیه پیشتر موشک‌های اسکندر با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای به بلاروس ارسال کرده بود.

رئیس جمهوری روسیه همچنین خاطرنشان کرد که احداث تاسیسات نظامی نگهداری تسلیحات اتمی در بلاروس اوایل ماه ژوئیه به پایان خواهد رسید.

برگرفته ای از سایت العربیه فارسی، ۸ آپریل ۲۰۲۳