بی‌اعتمادی «مردم» به «سیاست‌های بانک مرکزی» موضوع گزارش یک رسانه در ایران

پس از تغییر قانون پرداخت سهمیه ارزی سالانه و الزام به واریز آن به حساب‌های ارزی، مردم دچار سردرگمی شده و به گفته وب‌سایت «تجارت نیوز» به سیاست‌های بانک مرکزی هم اعتماد ندارند.

به نوشته این وب‌سایت «این روزها بسیاری از بانک‌ها، حتی برای پرداخت سپرده‌های ریالی مردم به صورت اسکناس ریال بهانه‌تراشی می‌کنند. در این شرایط، مردم چطور می‌توانند انتظار داشته باشند که بانک‌ها سپرده ارزی آنها را به موقع و به صورت دلاری پس دهند؟»

از نگاه نویسنده تجارت نیوز «این بی‌اعتمادی در استقبال نه چندان قابل قبول مردم در عرضه اوراق ارزی و سکه که در سال گذشته انجام شد نیز محسوس بود. بنابراین اگر شرایط به همین منوال پیش برود، بعید است که مردم دلارهای خود را در بانک‌ها سپرده ‌کنند.»

بر اساس این گزارش رویکرد ارزی بانک مرکزی در سال جدید فعالان این بخش را غافلگیر کرد، چرا که این بانک در روز چهاردهم فروردین طی «دستورالعملی» سهمیه سالانه مردم را به ۲ هزار یورو کاهش داد و در کنار آن فروش اسکناس دلار در غالب سهمیه را به مردم «ممنوع» و منوط به واریز به حساب ارزی مردم کرد. در تازه‌ترین اقدام نیز بر اساس اعلام بانک مرکزی، مردم می‌توانند «ارزهای خانگی» خود را به «سپرده ارزی» در بانک تبدیل کنند.

این بانک همچنین اعلام کرده در صورتی که مردم، قصد برداشت اصل یا سود سپرده ارزی خود را داشته باشند، بانک‌ها باید وجه مردم را عینا با ارز دریافت شده،‏ یا دلار و یورو پرداخت کنند. پس از اعلام این درخواست بانک مرکزی، صداوسیما در گزارشی سعی کرد افکار عمومی را به سمت سپرده‌گذاری ارزی سوق دهد و از مزایای سپرده ارزی و ایجاد سرمایه در گردش برای تولید گفت.

اصرار بانک‌ها به افتتاح حساب سپرده بلند مدت ارزی برای متقاضیان ارز سهمیه‌ای و تاکید بانک مرکزی بر سپرده‌گذاری ارزی دارندگان خانگی ارز در روزهای اخیر شدت گرفته و این موضوع در نگاه کارشناسان اقتصادی می‌تواند پیامدهای تلخی برای اقتصاد ایران به دنبال داشته باشد.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۸ آپریل ۲۰۲۳