وزارت امور خارجه آمریکا: توماج صالحی تحت شکنجه است و به درمان فوری نیاز دارد

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز پنجشنبه ۱۷ فروردین گفت از گزارش‌ها درباره وخامت وضعیت سلامتی توماج صالحی، رپر بازداشتی در ایران، مطلع شده و خواستار آزادی فوری او برای رسیدگی‌های پزشکی است.

هم‌زمان، کمپین حقوق بشر ایران اعلام کرد که توماج صالحی، خواننده ترانه‌های اعتراضی که در جریان سرکوب خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی بازداشت شد، به درمان فوری نیاز دارد. این سازمان حقوق بشری که مقر آن در نیویورک است، روز ۱۷ فروردین با صدور بیانیه‌ای به نقل از منابع نزدیک به توماج صالحی در داخل ایران، اعلام کرد این خواننده رپ «به درمان فوری نیاز دارد و این خدمات پزشکی را نمی‌توان در داخل زندان به او ارائه کرد».

بر اساس گزارش این سازمان، توماج صالحی اکنون در یک سلول انفرادی در زندان دستگرد، در استان اصفهان نگهداری می‌شود: «او مانند بسیاری دیگر از زندانیان سیاسی در ایران به فشارهای بین‌المللی شدید و هماهنگ برای آزادی خود نیاز فوری دارد. توماج از حق دفاع منصفانه در دادگاه که هنوز تاریخی برای آن تعیین نشده، نیز محروم شده است.»

در آخرین واکنش‌ها به بحرانی شدن وضعیت سلامتی خواننده ۳۳ ساله ایرانی که با اتهام سنگین «محاربه و افساد فی‌الارض» روبرو شده، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در پاسخ به پرسشی در خصوص گزارش‌ها درباره نیاز فوری توماج صالحی به درمان، گفت: «ما از این گزارش‌ها درباره شکنجه توماج صالحی به دست مقام‌های جمهوری اسلامی و نیاز مبرم او به مراقبت‌های پزشکی آگاه‌ایم. متاسفانه رفتار حکومت ایران با توماج تازه‌ترین مورد از یک رشته بلند نقض دائمی حقوق بشر در حکومت جمهوری اسلامی است.»

توماج صالحی که در سال‌های اخیر با ترانه‌هایش درباره معضلات سیاسی و اجتماعی در ایران به شهرت رسید، در جریان خیزش سراسری اخیر، در اعتراض‌های خیابانی حضور یافت و در نهایت روز هشتم آبان در روستای گردبیشه در استان چهارمحال و بختیاری، همراه با ضرب‌وشتم بازداشت شد.

اتهام محاربه و افساد فی‌الارض در قوانین کیفری جمهوری اسلامی می‌تواند مجازات اعدام به‌ دنبال داشته باشد.

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا افزود: «ما از رهبران ایران می‌خواهیم همین حالا توماج را آزاد کنند، تمامی زندانیان سیاسی را آزاد کنند و مراقبت‌های پزشکی موردنیاز را در اختیار آقای صالحی قرار دهند. رفتار خشن حکومت ایران با زندانیان سیاسی به منظور ارعاب مردم و سرکوب ناراضیان است و نشان می‌دهد چقدر از مردم خود، به‌خصوص جوانانی مثل توماج صالحی، می‌ترسد.»

بانو یاسمین پهلوی، همسر شاهزاده رضا پهلوی، نیز در حساب اینستاگرام خود، از وخامت وضعیت جسمانی توماج صالحی ابراز نگرانی کرد و خواستار آزادی فوری او و حمایت جهانی از خواننده معترض ایرانی شد.

یک منبع به کمپین حقوق بشر ایران گفت که توماج صالحی در روزهای اول بازداشت به‌شدت تحت شکنجه قرار گرفت و چشم چپش به‌دلیل ضربات وارده به سرش آسیب دید و مچ پای راستش شکست. این منبع آگاه افزود: «ما در مورد شدت و میزان جراحات او بسیار نگران‌ایم.»

حساب کاربری توماج صالحی اوایل ماه آذرماه اعلام کرده بود روند بررسی پرونده این خواننده در دادگاهی بدون حضور وکیل انتخابی صورت گرفته است. مسئولان قوه قضاییه جمهوری اسلامی و نهادهای امنیتی تاکنون به خانواده توماج صالحی اجازه نداده‌اند تا او را برای معاینه به بیمارستان منتقل کنند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۸ آپریل ۲۰۲۳