شروین حاجی‌پور، نیلوفر حامدی و الهه محمدی در فهرست «صد چهره تاثیرگذار» مجله تایم

شروین حاجی‌پور، خواننده ترانه «برای»، نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو روزنامه نگاری که حوادث و رخدادهای مربوط به پس از کشته شدن مهسا امینی را در قالب گزارش‌هایی پوشش دادند، در فهرست «صد چهره تاثیرگذار» مجله تایم قرار گرفته‌اند.

مجله تایم در فهرست «صد چهره تاثیرگذار» سال ۲۰۲۳ خود شخصیت‌هایی را در حوزه‌هایی مانند هنر، سیاست، پیشگامان، رهبری، سرگرمی، علم و کنشگری معرفی کرده است.

شروین حاجی‌پور آهنگ و ترانه «برای» در آغازین روزهای اعتراضات سراسری با الهام از پست‌های کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی خواند و منتشر کرد. در این ترانه، شروین حاجی‌پور به دغدغه‌های مردم ایران از جمله مشکلات اقتصادی، فاصله طبقاتی، فشارهای اجتماعی و معضلات محیط زیستی پرداخته بود.

مرجان ساتراپی، نویسنده، در بخش هنرمندان به معرفی شروین حاجی‌پور پرداخته و نوشته است: «هیچ‌ هنرمندی به هنگام خلق یک شاهکار نسبت به خلق چنین شاهکاری آگاه نیست.»

خانم ساتراپی سپس به شرایط خلق «این شاهکار» در جریان اعتراضات سراسری در ایران پرداخته و نوشته است، اعتراضات سراسری شعار خود را یعنی «زن، زندگی، آزادی» به دست آورد و اکنون ترانه «برای» شروین حاجی‌پور «سرود رسمی» آن است.

جایزه گرمی بهترین ترانه در بخش «آهنگ برای تغییرات اجتماعی» شصت و پنجمین دوره اهدای جوایز گرمی در بهمن سال گذشته به تک‌آهنگ «برای» شروین حاجی‌پور اهدا شد.

نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو روزنامه‌نگار ایرانی، نیز از سوی مجله تایم در بخش «پیشگامان» به عنوان چهره‌های تاثیر گذار معرفی شده‌اند.

مجله تایم در تجلیل از این دو روزنامه نگار زن ایرانی در مطلبی از جیسون رضاییان، خبرنگار واشنگتن پست که خود زمانی در ایران زندانی شده بود، به نقش نیلوفر حامدی و الهه محمدی در انتشار گزارش‌ها درباره بستری شدن مهسا امینی و همچنین خاکسپاری او پرداخته است.

جیسون رضاییان نوشته است کاری که نیلوفر حامدی و الهه محمدی انجام دادند در هر جامعه عادی مورد تمجید قرار می‌گرفت.

آقای رضاییان نوشته است: «سهم حامدی و محمدی به جای تقدیر و پاداش، قرار گرفتن در برزخی طاقت‌فرسا بوده است. آنها بازداشت شدند و در زندان به سر می‌برند. اتهامات آنها – توطئه و همدستی با سازمان‌های اطلاعاتی قدرت‌های خارجی برای تضعیف امنیت ملی ایران است، اتهامی که مضحک اما شدید است.»

در همین زمینه، بنیاد نیمن در دانشگاه هاروارد ر نهم فروردین امسال اعلام کرد، جایزه لوئیس لیون در سال ۲۰۲۳ برای «وجدان و صداقت» در روزنامه‌نگاری را به نیلوفر حامدی و الهه محمدی اهدا می‌کند.

سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی پیشتر با انتشار بیانیه‌ای این دو روزنامه‌نگا را به دلیل انتشار نخستین عکس مهسا (ژینا) امینی روی تخت بیمارستان و «اخبار جهت‌دار» از مراسم تشییع، تدفین و تجمعات اولیه متهم کردند.

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه ۱۷ آبان اتهام این دو روزنامه‌نگار را «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام» عنوان کرد و گفت: «در این فاصله و در روند تحقیقات اگر عناوین اتهامی دیگری مطرح شود مورد اعمال نظر و رسیدگی قرار خواهد گرفت.»

نیلوفر حامدی و الهه محمدی در شرایطی بازداشت شده‌اند که مدیران مسئول روزنامه‌های آنها به صراحت اعلام کرده‌اند آنها با هماهنگی مسئولان رسانه متبوع خود و برای انجام کار خبری خود، به بیمارستان کسری تهران و سقز رفته بودند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۴ آپریل ۲۰۲۳