دو کشته و سه زخمی در پی حمله مأموران حکومتی به مردم روستای دانیال مازندران

حمله مسلحانه نیروهای جمهوری اسلامی به تجمع اعتراضی مردم در روستای دانیال مازندران بر سر اختلاف در املاک موقوفه «امامزاده دانیال» سبب جان باختن دست‌کم دو شهروند و مجروح شدن سه تن دیگر شد.

مردم روستای دانیال مازندران روز شنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ در اعتراض به اقدام اداره اوقاف مازندران برای مصادره زمین‌ها و املاک مردم محلی، تجمع اعتراضی برگزار کردند. مأموران حکومتی اما به مردم حمله‌ور شدند و بر اثر شلیک گلوله نیروهای سرکوب دو شهروند جان باخته و سه تن دیگر مجروح شدند.

بر اساس گزارش‌ها، سیامک کلاری و میرزا کلاری دو شهروندی هستند که توسط جمهوری اسلامی کشته شدند. از سه شهروند دیگر که زخمی شده‌اند حال مصطفی اسماعیلی که از ناحیه لگن صدمه دیده وخیم گزارش شده است.

نیروهای امنیتی مازندران که قصد دزدیدن و گروگان گرفتن پیکر جانباختگان روستای دانیال متل قو را داشتند، با مقاومت شدید مردم روبرو شدند. شهروندان در نهایت توانستند پیکر عزیزانشان را تحویل بگیرند.

بر اساس گزارش منابع محلی، این درگیری صبح روز شنبه و پس از آن رخ داد که اداره اوقاف با ارائه یک وقف‌نامه جعلی قصد مصادره هزاران هکتار از زمین‌ و خانه‌های مردم این منطقه را داشت. مردم منطقه نیز با تجمع اعتراضی می‌خواستند مانع از فنس‌کشی و تسخیر زمین‌هایشان شوند که مأموران به معترضان حمله‌ور شدند و آنها را به صورت مسلحانه سرکوب کردند.

خبرگزاری صداوسیما جمهوری اسلامی گزارش داده که ساعت ۹ صبح روز ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ «معاونت تولیت موقوفه عام دانیال برای مالکیت زمینی در این روستا اقدام به فنس و جانمایی کانکس می‌کند که با واکنش اهالی روبرو می‌شود.»

مردم در اعتراض به تصرف اراضی‌شان و سندسازی جعلی به دست اوقاف به خیابان آمدند و با نیروهای سرکوبگر درگیر شدند. بعد از تیراندازی و خشونت ناجا، درگیری‌ها به شهر کشیده شده و معترضان ساختمان اوقاف را آتش زدند و با امام جمعه درگیر شدند.

خبرگزاری «رکنا» که اخبار حوادث را پوشش می‌دهد گزارش داده که سرهنگ مصطفی بابایی فرمانده انتظامی عباس‌آباد با اعلام این خبر گزارش داده که «در پی ایجاد ۳ آتش‌سوزی عمدی در کانکس نگهبانی و منزل هیئت امنای دفتر موقوفه عام «دانیال» در منطقه سلمانشهر و مراجعه نماینده حقوقی دفتر موقوفه به پلیس، مراتب در دستور کار ماموران انتظامی این فرماندهی قرار گرفت.»

سرهنگ مصطفی بابایی مدعی شده که «با عنایت به وجود اختلافات ملکی در این منطقه از سوی اهالی روستا بر سر موقوفه فوق، ماموران با هماهنگی و دستور قضائی سریعاً به منطقه مورد نظر اعزام شدند.»

فرمانده انتظامی شهرستان عباس‌آباد ادعا کرده که «پس از حضور ماموران در منطقه بیش از ۶۰ نفر از افراد اغلب از اهالی روستا که در یکی از املاک مورد اختلاف تجمع کرده بودند با مشاهده ماموران ضمن سنگ‌پرانی و تیراندازی با سلاح غیرمجاز به سمت مأموران حمله‌ور و اقدام به تخریب ۴ دستگاه خودروی پلیس و خودروی نماینده اوقاف کردند.»

سرهنگ بابایی افزوده که «مأموران برای کنترل اوضاع ضمن دعوت تجمع‌کنندگان به آرامش به دلیل عدم توجه برخی از متصرفان و اقدامات هنجارشکنانه آنان به ناچار با استفاده از قانون به کارگیری سلاح اقدام به تیراندازی کردند که منجر به مصدومیت ۵ نفر از این افراد شد.»

فرمانده انتظامی شهرستان عباس‌آباد با تأیید جان باختن دو نفر از مصدومان گفته که «در پی بروز این حادثه با حضور عوامل اورژانس مصدومان سریعاً به مرکز درمانی منتقل شدند و مابقی افراد محل تجمع را ترک کردند.»

خبرگزاری «تسنیم» گزارش داده که پیگیری‌ها نشان می‌دهد متولی موقوفه دانیال روز گذشته در ملک خود با اعضای شورای روستا درگیر می‌شود که منجر به آتش سوزی منزل برادر متولی شده و امروز نیز در دفتر متولی درگیری رخ می دهد که در نهایت این درگیری و حمله برخی افراد به مأموران پلیس منجر به بروز حادثه و کشته شدن دو نفر در جریان این زد و خورد شده است.

سردار مرتضی میرزایی فرمانده انتظامی استان مازندران در گفتگو با خبرنگار تسنیم گفته که «وقوع این حادثه در پی اختلاف ملکی در شهرستان عباس‌آباد رخ داد و در درگیری پیش آمده پلیس بر اساس وظیفه ذاتی اقدام به حضور در این محل برای متفرق کردن طرفین درگیری بوده که اقدام برخی افراد منجر به آتش زدن کانکس نگهبانی موقوفه و آسیب به ماشین پلیس شد.»

فرمانده انتظامی استان مازندران افزوده «با توجه به نقض قوانین و مقررات و بروز جرم از سوی عده‌ای از افراد که منجر به این حادثه شد، تیم ویژه‌ای از کارشناسان پلیس با اعزام به محل حادثه مأمور بررسی این اتفاق شدند.»

خبرگزاری «هرانا» نیز گزارش داده که اعتراض اهالی روستای دانیال به مصادره زمین در این روستا از سوی معاونت تولیت موقوفه عام دانیال بود که در نهایت، با سرکوب خشونت‌بار از سوی مأموران انتظامی مواجه شد.

کمپین دفاع از حقوق زندان سیاسی نیز با انتشار توئیتی گفته است درگیری در روستای دانیال «سلمانشهر» (متل قو) بین مردم و اداره اوقاف پس از آن صورت گرفت که این نهاد حکومتی با درست کردن یک «وقف‌نامه جعلی قصد مصادره هزار هکتار زمین مردم روستا» را داشته است.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۱۶ آپریل ۲۰۲۳