محاربه و افساد فی الارض؛ صدور کیفرخواست پرونده هشت متهم اهل ایذه

کیفرخواست پرونده بهمن بهمنی، محسن احمدپور، بهروز سلحشور، رسول بداغی، وحید عباسی، رضا عرب پور، صادق قاسمی و اسماعیل موسوی نظری، شهروندان بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در ایذه که با اتهاماتی از قبیل “محاربه” و افساد فی الارض” مواجه هستند، صادر و پرونده آنها به شعبه چهارم دادگاه انقلاب اهواز ارجاع شد. تمامی این افراد هم اکنون در زندان شیبان اهواز بسر می برند.

یک منبع مطلع از جزییات پرونده در گفتگو با هرانا گفت: “چندی پیش بهمن بهمنی، محسن احمدپور، بهروز سلحشور، رسول بداغی، وحید عباسی، رضا عرب پور، صادق قاسمی و اسماعیل موسوی نظری در پرونده ای مشترک بابت اتهاماتی از قبیل “محاربه، افساد فی الارض و عضویت در گروه های مخالف نظام” توسط یکی از شعب بازپرسی دادسرای ایذه تفهیم اتهام شدند. پرونده این افراد پس از صدور کیفرخواست به تازگی به شعبه چهارم دادگاه انقلاب اهواز ارجاع داده شده است.”
از مصادیق اتهامی این افراد کماکان اطلاعی در دست نیست.

بر اساس گزارشاتی که هرانا دریافت کرده است، این شهروندان در آبان ماه سال ۱۴۰۱ به دستور بازپرس پرونده توسط ماموران اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و پس اتمام مراحل بازپرسی، به زندان شیبان اهواز منتقل شدند.

لازم به یادآوری است، چندی پیش یک شهروند ایذه ای دیگر به نام عباس (مجاهد) کورکوری، توسط دادگاه انقلاب اهواز از بابت اتهاماتی از جمله “محاربه، افساد فی الارض و قتل کیان پیر فلک و شش شهروند دیگر” به اعدام محکوم شد. با این حال خانواده برخی از قربانیان از جمله خانواده پیر فلک بارها به صراحت گفته اند که از آقای کورکوری هیچ شکایتی ندارند و بر اساس مشاهدات عینی که از صحنه تیراندازی داشتند او را متهم به قتل فرزند خود نمیدانند.

طرح اتهاماتی همچون “محاربه و افساد فی الارض” میتواند به صدور حکم اعدام برای متهمان منجر شود.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۲۳ آپریل ۲۰۲۳