تصویب طرح دو حزبی «قانون مهسا» در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه ۲۶ آوریل (۶ اردیبهشت) طرح «قانون مهسا» را برای بررسی بیشتر و ارجاع آن به صحن مجلس نمایندگان، با اکثریب آرا تصویب کرد.

در صورت تبدیل این طرح به قانون، دولت آمریکا باید علی خامنه‌ای، ابراهیم رئیسی و اطرافیان آنها را به دلیل «جنایات علیه حقوق بشر» تحریم کند.

بر اساس «قانون مهسا» رئیس‌جمهوری آمریکا باید در ۹۰ روز پس از تصویب و سپس به صورت سالانه، تعیین کند که افراد یا نهادها، شرایط لازم برای اعمال تحریم را دارند یا نه و اگر شامل تحریم نمی‌شوند توضیحات لازم را ارائه دهد.

در پی تصویب طرح «قانون مهسا» در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، مایکل مک‌کال رئیس این کمیته در بیانیه‌ای گفت: «رژیم ایران متهم به نقض وحشیانه حقوق بشر علیه مردم این کشور است و کنگره متعهد است که این رژیم را در قبال این جنایات پاسخگو کند.»

وی افزود: «قانون مهسا که من به حمایت از آن افتخار می‌کنم، دولت ایالات متحده را موظف می‌کند تا مقامات ارشد رژیم از جمله رهبر و رئیس جمهوری و نهادهای نزدیک به آنها را به دلیل نقششان در نقض حقوق بشر و تروریسم تحریم کند.»

جیم بنکس عضو کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا در اواخر ماه ژانویه سال جاری طرح قانونی دو‌حزبی «مهسا» را برای تحریم خامنه‌ای، ابراهیم رئیسی و افراد و نهادهای نزدیک به آنها به دلیل نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم ارائه داد.

کتی منینگ نماینده دموکرات کنگره مشاهده «سرکوب‌های ظالمانه» رژیم جمهوری اسلامی و اعدام معترضان را مشمئز‌کننده خواند و گفت: «باید این پیام روشن را بفرستیم که عوامل این اقدامات را پاسخگو و از مردم ایران حمایت خواهیم کرد.»

نتانیل مورن نماینده جمهورخواه کنگره نیز با ابراز اینکه «از تأیید «قانون مهسا» بسیار هیجانزده هستم» به «صدای آمریکا» گفت: «ما می‌توانیم آشکار بگوییم باید از مردم ایران دفاع کنیم و با اطمینان بگوییم با ظلم و نقض حقوق بشر که در ایران علیه مردم جریان دارد مقابله می‌کنیم و می‌گوییم آمریکا قویاً مدافع آزادی در سراسر جهان است.»

در واکنش به تصویب این طرح شاهدخت نور پهلوی فرزند شاهزاده رضا پهلوی در یک استوری اینستاگرامی نوشت: «شاهد بودید که من مطالب زیادی از قانون مهسا به اشتراک می‌گذارم. امروز این قانون در کمیته سیاست خارجی به تصویب رسید. این موفقیت به خاطر تلاش زیاد خیلی از شماهایی هست که با اعضای کنگره تماس گرفتید.»

بر اساس اطلاعاتی که در وبسایت «اتحادیه ملی برای دموکراسی در ایران (نوفدی) منتشر شده، «قانون مهسا» مکانیسم‌های تحریمی جدیدی را معرفی نمی‌کند اما علاوه بر تقویت نقش نظارتی کنگره بر نحوه اجرای تحریم‌های سابق علیه جمهوری اسلامی، چارچوب روشنی برای اجرا و بررسی سالانه این تحریم‌ها ارائه می‌دهد

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۲۷ آپریل ۲۰۲۳