«حضور پرتعداد لباس‌شخصی‌ها» در خیابان‌های تهران برای «تذکر» و اِعمال حجاب اجباری

شماری از کاربران فضای مجازی از حضور پر تعداد «افرادی با لباس شخصی» در فضای عمومی شهر تهران برای «تذکر رعایت حجاب» در روز چهارشنبه، ششم اردیبهشت، خبر داده‌اند.

بر اساس این گزارش‌ها، در بخش‌های مرکزی شهر تهران زنانی و مردانی با پوشش معیار جمهوری اسلامی در گروه‌های متعدد و چند نفره به تذکر در رابطه با لزوم رعایت حجاب اجباری به زنان اقدام کرده‌اند.

گزارش‌هایی نیز درباره تذکر به زنان برای رعایت حجاب اجباری در همین روز در مجموعه تئاتر شهر تهران منتشر شده است.

روز چهارشنبه همچنین تصاویری از ورود گروهی زنان و مردانی بسیجی به مرکز خرید «مگامال اکباتان» منتشر شد که به نظر می‌رسد برای کنترل حجاب زنان و مجبور کردن آنها به رعایت پوشش اجباری جمهوری اسلامی به این مکان اعزام شده بودند.

حضور پرتعداد زنان و مردان وابسته به حکومت برای اعمال حجاب اجباری در شرایطی صورت می‌گیرد که روزانه تصاویر متعددی از حضور زنان در سنین و شهرهای مختلف، در اماکن عمومی و پرتردد، بدون حجاب اجباری منتشر می‌شود.

ویدئوهایی که از برخی کنسرت‌های موسیقی در روزهای اخیر نیز منتشر شده، نشان می‌دهد یا درگیری بر سر حجاب در این برنامه‌ها رخ داده یا اغلب زنان حاضر در کنسرت بدون حجاب اجباری به تماشای برنامه نشسته‌اند.

شمار نامشخصی از اماکن تجاری نیز در تهران و شهرستان‌ها به‌ دلیل رعایت نشدن حجاب اجباری در آنها پلمب شده‌اند.

آغاز دوباره «تذکر لسانی» به زنان برای اعمال حجاب اجباری در شرایطی بار دیگر از سر گرفته شده که فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی روز ۱۹ فروردین ادعا کرده بود که از این پس برای جلوگیری از «تنش» و «تزاحم»، در اجرای قانون حجاب از ابزارهای هوشمند استفاده خواهد شد.

بر اساس برنامه اعلام شده قرار بود نیروی انتظامی با استفاده از دوربین‌های مداربسته و سامانه‌های هوشمند در سطح شهرها از روز شنبه ۲۶ فروردین اقدام به شناسایی زنان بدون حجاب اجباری کند.

در پی طرح این ادعا، عده‌ای از کارشناسان تاکید کردند که در ایران زیرساخت‌های طرح «کنترل پوشش زنان» به وسیله دوربین‌های هوشمند فراهم نیست.

مریم شکرانی، خبرنگار روزنامه شرق، درباره نتیجه بررسی «میدانی» خود از نحوه گزارش «کشف حجاب»، به نقل از چند پلیس راهنمایی و رانندگی نوشته که تعداد نه چندان زیادی دوربین سفیدرنگ در تهران نصب شده که «از چین» وارد شده‌اند و «نسبت به دوربین‌های قدیمی شهری، کیفیت بالاتری دارند».

او با این حال به نقل از همین پلیس‌ها در توئیتر نوشت: «کیفیت این دوربین‌ها در حد چهره‌نگاری نیست و در حد ثبت پلاک خودرو، آن هم نه از فاصله دور کارایی دارند.»

شاید از همین رو است که مجددا گروه‌های «تذکر لسانی» برای حجاب به خیابان‌ها آمده‌اند.

پس از جان‌ باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد و شروع اعتراضات سراسری، ماشین‌های «گشت امنیت اخلاقی» که به ماشین‌های گشت ارشاد معروف بودند، کمتر در خیابان‌های شهرهای ایران دیده می‌شوند٬ اما گویا «تذکردهندگان» در رابطه با حجاب اجباری با پوشش دیگری به خیابان‌ها برگشته‌اند.

آمران به معروف در شرایطی به خیابان‌ها بازگشته‌اند که محسن برهانی، حقوقدان، در زمینه اصرار این افراد برای اعمال حجاب نوشته: «بعد از واکنش سرد یا تند خانم بی‌حجاب، هیچ تکلیف و وظیفه شرعی بر عهده ناهی از منکر نیست. فقط باید سکوت نماید.»

او اضافه کرده بود: «توهین، سر و صدا کردن، اصرار بر ادامه گفت‌وگو، تلاش برای اقناع، ممانعت از تردد و نگهداشتن شخص تا رفع منکر، تحریک سایرین به وارد شدن به میدان، عکاسی، تماس با پلیس، شعار دادن علیه افراد و ده‌ها رفتار دیگر هر چه باشد اسمش نهی از منکر نیست. این اقدامات لج‌بازی و عقده‌گشایی شخص است و واکنشی است به ضایع و‌ خیط شدن.»

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۷ آپریل ۲۰۲۳