قانونگذاران آمریکا: سپاه را تروریستی اعلام کنید

٢٢ قانونگذار از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات کنگره آمریکا روز پنجشنبه با ارسال نامه‌ای به رهبران استرالیا، هند، بریتانیا، و کانادا خواستار افزودن کلیت سپاه پاسداران به فهرست سازمان‌های تروریستی این کشورها شدند.

به گزارش صدای آمریکا، طبق نامه، «جمهوری اسلامی ایران اصلی‌ترین حامی دولتی تروریسم در سراسر جهان و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هسته مرکزی عملیات تروریستی [این] کشور در داخل و خارج از کشور است.»

آنها با اشاره به انجام چندین توطئه از سوی سپاه پاسداران علیه افرادی در سراسر دنیا طی دهه‌های اخیر افزوده‌اند تروریستی اعلام کردن این سازمان «پیام روشنی به ایران خواهد فرستاد که اقدامات تروریستی علیه ما، شرکایمان، و شهروندان بی‌گناه نباید تحمل شود و نخواهد شد.»

کلودیا تنی، پت فالون، و جو ویلسون از حزب جمهوری‌خواه و برد شرمن و برد اشنایدر از حزب دموکرات از جمله امضاکنندگان این نامه هستند.

به گفته کولدیا تنی، «وقت آن فرا رسیده که همه دولت‌ها سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان سازمانی تروریستی طبقه‌بندی کنند تا [این] پیام صریح را بدهند که فعالیت‌های تروریستی آن باید پایان یابد.»

کانادا تا کنون از تروریستی اعلام کردن کلیت سپاه پاسداران خودداری کرده اما نیروی قدس سپاه را به عنوان سازمانی تروریستی طبقه‌بندی کرده است.

استرالیا به طور ضمنی اعلام کرده ممکن است طبق قوانین کیفری خود قادر به تروریستی اعلام کردن سپاه نباشد. با این وجود، مجلس سنای استرالیا در ماه فوریه توصیه کرد سپاه تروریستی اعلام شود.

هند روابط نزدیکی با ایران دارد و بریتانیا، بر اساس برخی گزارش‌ها، سرگرم بررسی این موضوع است و هنوز تصمیم رسمی درباره آن نگرفته است.

دولت دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۹ کلیت سپاه پاسداران را به فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی ایالات متحده افزود و دولت بایدن از خارج کردن سپاه از فهرست مذکور به عنوان پیش شرط ایران برای مذاکرات احیای برجام خودداری کرده است.

برگفته ای از سایت ایران امروز،۱۲ می۲۰۲۳