آغاز انتخابات سراسری در همسایگی ایران؛ ترکیه در دو راهی «رجب» یا «کمال»

انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه از ساعاتی پیش آغاز شد تا سیاستمداران بسیاری از کشورها نیم‌نگاهی هم به اخبار این کشور داشته باشند؛ انتخاباتی که به تعبیر بسیاری از ناظران «شاید» آغاز فصل نوین سیاسی در ترکیه باشد.

خبرگزاری رویترز در گزارشی به این انتخابات پرداخته و نوشته است که این رای گیری آینده سیاسی و اقتصادی ترکیه را دگرگون خواهد کرد.

از نگاه این خبرگزاری در صورت پیروزی، «کمال قیلیچ‌داراوغلو» به عنوان جدی‌ترین رقیب رجب طیب اردوغان؛ متحد نگه داشتن ائتلاف اپوزیسیون شامل ملی‌گرایان، اسلام گراها، سکولارها و لیبرال‌ها با چالش‌هایی مواجه خواهد شد.

شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» نیز با اشاره به آغاز انتخابات در ترکیه نوشته است که طی دو سال گذشته، ارزش پول ترکیه به شدت کاهش و قیمت‌ها به شدت افزایش یافته است و این موضوع پایگاه محافظه‌کار اردوغان و حمایت طبقه کارگر را از بین برده است.

«یوجل کوچ»، روزنامه‌نگار اهل ترکیه نیز در مورد این انتخابات به «صدای آمریکا» گفته است: «اردوغان یک سیاست ملی و بومی را دنبال کرده است که ملت ترکیه هم با ایشان همراه بوده است.»

از نگاه او اپوزیسیون می‌خواهد سیاست خارجی را تغییر دهد در صورتی که به تعبیر او، دولت اردوغان در جنگ اوکراین و همچنین جنگ در سوریه «بهترین رویکرد» را دنبال کرده است.

کوچ ترکیه را «دموکرات‌ترین» کشور دنیا دانسته و معتقد است آزادی‌ها در تمام سطوح در این کشور در جریان است.

«سوات اوزچاغداش»، عضو ارشد حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه نیز در رابطه با انتخابات امروز ترکیه به «صدای آمریکا» گفت: «برای ما صلح در خاورمیانه در اولویت قرار دارد و رهبر ما قلیچ‌داراوغلو این موضع را پیگیری خواهد کرد.»

اوزچاغداش تاکید کرده است که حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه در صورت پیروزی، در مورد مهاجران نیز سیاست‌های جدیدی را دنبال خواهد کرد و «پناهجویان سوری باید به خانه خود بازگردند و این مستلزم برقراری صلح است.»

به گفته او اخذ شهروندی با خرید ملک در ترکیه نیز مورد بازنگری قرار خواهد گرفت و رویکرد جدیدی دنبال خواهد شد.

از نگاه این سیاستمدار؛ ترکیه «در دورانی به دور از آزادی و دموکراسی به سر می‌برد» و این کشور «نیازمند اصلاحات سریع و صریح است.»

رای‌گیری برای انتخابات همزمان پارلمانی و ریاست‌جمهوری ترکیه از ساعت ۸ صبح امروز (یکشنبه ۱۴ مه) به وقت محلی آغاز شد و تا ساعت پنج بعدازظهر به وقت محلی ادامه خواهد داشت.

بر اساس سیستم رای‌گیری ترکیه، برنده انتخابات ریاست جمهوری باید بیش از ۵۰ درصد آرا را به خود اختصاص دهد در غیر این صورت انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی،۱۴ می۲۰۲۳