عفو بین‌الملل: ۷ معترض دیگر در آستانه اعدام هستند

عفو بین‌الملل در تازه‌ترین گزارش خود درباره احکام صادرشده علیه معترضان در ایران، اعلام کرد که هم‌اکنون در میان این افراد، دست‌کم هفت محکوم به اعدام وجود دارد.

این سازمان حقوق بشری روز سه‌شنبه دوم خرداد در نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی، با هشدار نسبت به خطر قریب‌الوقوع اعدام‌ها در ارتباط با اعتراضات، افزود که ده‌ها نفر دیگر نیز در همین رابطه در خطر محکوم شدن به اعدام قرار دارند.

اسامی هفت نفری که عفو بین‌الملل درباره اعدام قریب‌الوقوع آن‌ها هشدار داده، عبارتند از: ابراهیم نارویی، کامبیز خروت، منوچهر مهمان‌نواز، منصوره دهمرده، محمد قبادلو، مجاهد (عباس) کورکور و شعیب میربلوچ‌زهی ریگی.

ابراهیم نارویی، کامبیز خروت، منصور دهمرده و شعیب میربلوچ‌زهی ریگی چهار جوان بلوچ هستند که پیشتر عفو بین‌الملل گفته بود که بازجویان، این افراد را برای گرفتن «اعترافات اجباری» تحت شکنجه‌های شدید، از جمله خشونت جنسی، قرار داده‌اند و برای نمونه منصور دهمرده را چنان کتک زده‌اند که دندان‌ها و بینی او شکسته و به اندام تناسلی ابراهیم نارویی نیز سوزن فرو کرده‌اند.

عفو بین‌الملل نوشت که مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی مقررات حقوقی یک محاکمه عادلانه را در مورد این افراد نقض کرده‌اند و بسیاری از آنان را مورد شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها از جمله شلاق، شوک الکتریکی، تهدید به مرگ و خشونت جنسی قرار داده‌اند.

پیشتر سایت خبری «حال‌وش» در گزارشی منصور دهمرده را متولد سال ۱۳۷۹، دارای معلولیت جسمی و شاگرد اتوبوس معرفی کرده است.

عفو بین‌الملل همچنین اضافه کرده که چهار نفر دیگر، ماهان صدرات (صدارت) مدنی، منصور حوت، محمد بروغانی و نظام‌الدین حوت پس از ابطال محکومیت و احکام اعدام از سوی دیوان عالی کشور و بازگشت پرونده آنان به دادگاه‌های بدوی، بار دیگر با اتهام‌های منجر به اعدام روبه‌رو هستند.

به نوشته این سازمان بین‌المللی حقوق بشری، دست‌کم سه نفر دیگر، سعید شیرازی، ابوالفضل مهری حسین حاجیلو و محسن رضازاده قره‌قلو تحت محاکمه با اتهام‌هایی هستند که خطر صدور مجازات اعدام در پی دارد.

عفو بین‌الملل با اشاره به محاکمه ده‌ها تن دیگر با اتهام‌های سنگین در ارتباط با اعتراضات، هشدار داده که این افراد از اولین حقوق خود مثل دسترسی به وکیل انتخابی و دفاع کافی از خود محرومند.

عفو بین‌الملل به اعدام سه معترض بازداشت‌شده در جریان اعتراضات اصفهان که در هفته گذشته روی داد نیز اشاره کرده و نوشته که مجید کاظمی، سعید یعقوبی و صالح میرهاشمی «به ناحق» و بر اساس «اعترافات» همراه با شکنجه به اعدام محکوم شدند.

با اعدام این سه معترض متهم در پروندۀ «خانه اصفهان»، شمار بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر ایران که با حکم قوه قضاییه به دار آویخته شدند به دست‌کم هفت تن رسید.

قوه قضاییه جمهوری اسلامی پیشتر، چهار معترض دیگر به نام‌های محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد، محمدمهدی کرمی و محمد حسینی را اعدام کرده بود.

برگفته ای از سایت ایران امروز،۲۴ می۲۰۲۳