خطر شبکه تونل‌های زیرزمینی و ایجاد زرادخانه هسته‌ای رژیم ایران

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس و چندین اندیشکده، رژیم اسلامی حاکم بر ایران در حال ساخت تاسیسات هسته‌ای جدید در اعماق زمین در اطراف نطنز است. این امر می‌تواند تهدیدهای جدیدی برای اسرائیل، ایالات متحده و غرب ایجاد کند. هم‌اکنون جمهوری اسلامی دارای ذخایر اورانیوم غنی‌شده بیش از ۶۰ درصد برای ساخت پنج سلاح هسته‌ای است. اورشلیم پست روز سه شنبه ۲۳ مه، به تحلیل این موضوع پرداخت.

چالشی که تاسیسات جدید هسته‌ای ایران ایجاد می‌کند ساده است. پیش از این، بحث‌هایی در مورد اینکه آیا اسرائیل می‌تواند با موفقیت به تاسیسات هسته‌ای زیرزمینی ایران در فردو، که در زیر یک کوه ۹۶۰ متری قرار دارد حمله کند، وجود داشت. هم‌اکنون نگرانی‌ها پس از انتشار خبر تاسیسات جدید در نطنز که در زیر یک کوه ۱۶۰۸ متری قرار دارد، به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است.

به گزارش اورشلیم پست، هیچ‌کس دقیقا نمی‌داند که عمق تاسیسات جدید در زیر زمین چقدر است اما تخمین زده می‌شود که این عمق از ۸۰ تا ۱۰۰ متر باشد.

برخی حتی می‌گویند که بمب سنگر‌شکن ساخت ایالات متحده ممکن است قادر به نفوذ در این تاسیسات نباشد.

از سوی دیگر، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند ظرف دو هفته اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصد خود را به سطح ۹۰ درصد برساند که برای ساخت سلاح اتمی لازم است. اورشلیم پست می‌نویسد احتمال دارد که جمهوری اسلامی تصمیم بگیرد این اورانیوم را در این تاسیسات جدید پنهان و آن را تبدیل به سلاح هسته‌ای کند. عمق این تاسیسات این اجازه را به رژیم ایران خواهد داد تا مخفیانه به این کار دست بزند.

مقام‌های اسرائیلی اخیرا در مورد پیشرفت توانایی‌های ایران برای تولید سلاح نیز هشدار داده‌اند. توانایی تولید سلاح و ایجاد زرادخانه‌ای با پنج سلاح هسته‌ای یک توفان در منطقه ایجاد خواهد کرد، سلاح‌هایی که ممکن است دسترسی به آن‌ها غیرممکن باشد.

تزاچی هانگبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل، می‌گوید: «این تاسیسات هنوز سال‌ها با تکمیل شدن فاصله دارند.»

آهارون هالیوا، رئیس واحد اطلاعات نظامی اسراییل، نیز روز دوشنبه گفت که ایران هنوز تصمیم نگرفته است در غنی‌سازی اورانیوم به سمت تولید سلاح هسته‌ای برود.

این اظهارنظر پس از آن است که آهارون هالیوا، در نوامبر گذشته هشدار داد که تهران به‌زودی از سطح اورانیوم ۹۰ درصدی لازم برای تولید سلاح اتمی عبور خواهد کرد. حتی اگر تاسیسات جدید در اطراف نطنز در اواخر سال جاری یا در سال‌‌های آینده تکمیل شود، ارتش اسرائیل برای ضربه زدن به تاسیسات زیرزمینی از راه‌های خلاقانه استفاده خواهد کرد.

برای جلوگیری از فعالیت این تاسیسات هسته‌ای زیرزمینی، ارتش اسرائیل لزوما نیازی به تخریب کامل آن‌ها ندارد، فقط لازم است سقف این تاسیسات فرو بریزد. علاوه بر این، ممکن است ارتش اسرائیل بتواند با چندین بمب دو و نیم تنی که یکی پس از دیگری در همان نقطه انداخته می‌شوند، این تاسیسات را نابود کند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی،۲۴ می۲۰۲۳