مشاور امنیت ملی اسرائیل: پایگاه جدید هسته‌ای ایران از حمله در امان نخواهد ماند

زاخی هانگبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل، روز سه‌شنبه دوم خرداد گفت٬ پایگاه جدید هسته‌ای در دست احداث ایران از حمله در امان نخواهد ماند.

این در حالی است که ارزیابی کارشناسان نشان داده بود این تأسیسات هسته‌ای در دل رشته کوه‌های زاگرس در چنان عمقی در دست احداث است که «بعید است پیشرفته‌ترین بمب‌های آمریکایی نیز بتوانند به آن آسیب بزنند».

زاخی هانگبی این سخنان را در واکنش به گزارش آسوشیتدپرس از اظهارات کارشناسانی که گفته بودند تاسیسات جدید هسته‌ای ایران احتمالاً در عمق ۸۰ تا ۱۰۰ متری زمین در دست احداث است، مطرح کرد.

این در حالی است که بررسی‌های این کارشناسان که در گزارش آسوشیتدپرس آمده است نشان می‌دهد جدیدترین بمب‌های آمریکا از توان نفوذ تا عمق ۶۰ متری زمین برخوردارند.

هانگبی این اظهارات را در یک همایش امنیتی در نزدیکی شهر تل‌آویو مطرح کرد. او با اشاره به این‌که ایران تاسیسات زیرزمینی دیگری نیز دارد، گفت گزارش آسوشیتدپرس او را غافلگیر نکرده است.

به گفته مشاور امنیت ملی اسرائیل، با وجودی ‌که این تاسیسات هسته‌ای در محلی در دست احداث قرار دارد که امکان هر حمله نظامی را با چالش مواجه می‌کند، باز هم راه‌حل‌هایی برای غلبه بر این چالش وجود دارد.

او افزود: «چیزی که می‌توان در این‌باره گفت این است که هیچ مکانی غیرقابل دسترس نیست.»

هانگبی از اظهار نظر در‌باره این‌که آیا اسرائیل خود قادر به انجام چنین حملاتی خواهد بود، خودداری کرد.

او گفت: «ما امیدواریم در مورد تسلیحات هسته‌ای ایران به جایی نرسیم که به حمله به‌عنوان راه حل متوسل شویم.»

آسوشیتدپرس روز دوشنبه اول خرداد با استناد به ویدیوها و تصاویر ماهواره‌ای که شرکت آمریکایی «پلنت لبز پی‌بی‌سی» در اختیار این خبرگزاری قرار داده بود، گزارش داد حجم گودبرداری در نزدیکی تأسیسات هسته‌ای نطنز به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، حفاری این تونل‌های زیرزمینی در دل رشته کوه‌های زاگرس در بخش مرکزی ایران از اواخر سال ۲۰۲۰ آغاز شده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۲۴ می۲۰۲۳