آمریکا: اعدام‌ها و دادگاه‌های نمایشی محور اصلی اقدامات جمهوری اسلامی برای سرکوب مخالفان است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه دوم خرداد در خصوص برگزاری دادگاه دو روزنامه‌نگار زن بازداشتی در ایران گفت، اعدام‌ها و دادگاه‌های نمایشی محور اصلی اقدامات جمهوری اسلامی برای سرکوب اعتراضات در ایران است.

متیو میلر در کنفرانس خبری خود و در پاسخ به پرسشی درباره برگزاری دادگاه نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو روزنامه‌نگار زندانی، و اتهامات قوه قضاییه جمهوری اسلامی علیه آنها مبنی بر «همکاری با دولت متخاصم آمریکا» گفت: «در رابطه با این پرسش خاص، ما چنین اتهاماتی را رد می‌کنیم. واضح است که صحت ندارند.»

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی، در همین روز اعلام کرد که دادگاه بدوی نیلوفر حامدی و الهه محمدی ۹ ماه پس از بازداشت در در هشتم و نهم خرداد ماه برگزار می‌شود.

مسعود ستایشی پیشتر اتهامات این دو روزنامه‌نگار را «همکاری با دولت متخاصم آمریکا، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام» اعلام کرده بود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بخش دیگری از اظهارات خود تاکید کرد: «باید اشاره کنم که در طول اعتراضات، مقامات ایرانی بارها حقوق بشر مردم ایران را نقض و آنها را به دلیل استفاده از آزادی‌های بدیهی که حق آنها است٬ مجازات کرده‌اند. این نه تنها شامل آن بخش جامعه ایران می‌شود برای اعتراض به خیابان‌ها آمدند، بلکه شامل روزنامه‌نگاران در (این) کشور نیز می‌شود.»

سازمان گزارشگران بدون مرز در تازه‌ترین گزارش خود با اشاره به بازداشت ۲۵ روزنامه‌نگار در ایران گفت: «ایران از زمان آغاز موج عظیم اعتراضات در واکنش به جان‌باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، موقعیت خود را به عنوان یکی از سرکوب‌گرترین کشورهای جهان از نظر آزادی مطبوعات تقویت کرده است.»

این نهاد بین المللی اعلام کرد: «ایران هم اکنون یکی از بزرگترین زندان‌ها برای روزنامه‌نگاران در جهان است.»

نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه «شرق» و الهه محمدی، خبرنگار روزنامه «هم‌میهن» به دلیل انتشار گزارش مرگ و نیز خاکسپاری مهسا (ژینا) امینی در همان روزهای نخست اعتراضات سراسری، توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شدند و همچنان در زندان هستند.

نیلوفر حامدی و الهه محمدی در شرایطی بازداشت شده‌اند که مدیران مسئول روزنامه‌های آنها به صراحت اعلام کرده‌اند آنها با هماهنگی مسئولان رسانه متبوع خود و برای انجام کار خبری خود، به بیمارستان کسری تهران و سقز رفته بودند.

«اعدام‌ها و دادگاه‌های نمایشی»

متیو میلر در ادامه گفت: «دادگاه‌های نمایشی و اعدام‌ها بخش اصلی تلاش‌های حکومت [جمهوری اسلامی] برای سرکوب هرگونه مخالفت بوده است. »

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد:« ما بار دیگر، همانند موارد متعدد قبلی، از مقامات ایران می‌خواهیم که بازداشت‌های خودسرانه‌ و محاکمه‌های نمایشی را متوقف کنند، و از محروم کردن مردم ایران از آزادی‌های اساسی که شایسته آن هستند، دست بردارند.»

متیو میلر همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص تشدید موج اعدام‌ها در ایران اظهار داشت: «ما نگران نحوه استفاده حکومت ایران از اعدام‌ها هستیم. همانطور که الان گفتم این محاکمه‌ها نمایشی است.»

همزمان با تشدید موج اعدام‌ها در ایران، قوه قضائیه جمهوری اسلامی روز جمعه ۲۹ اردیبهشت مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی، سه معترض، را در پرونده موسوم به «خانه اصفهان» اعدام کرد.

در همین زمینه، عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که دستکم هفت معترض در حال حاضر با دریافت حکم اعدام در زندان به سر می‌برند و در معرض خطر اعدام قرار دارند.

این سازمان بین‌المللی مدافع حقوق بشر در نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی، با هشدار نسبت به خطر قریب‌الوقوع اعدام‌ها در ارتباط با اعتراضات، افزود که ده‌ها نفر دیگر نیز در همین رابطه در خطر محکوم شدن به اعدام قرار دارند.

اسامی هفت نفری که عفو بین‌الملل درباره اعدام قریب‌الوقوع آن‌ها هشدار داده، عبارتند از: ابراهیم نارویی، کامبیز خروت، منوچهر مهمان‌نواز، منصوره دهمرده، محمد قبادلو، مجاهد (عباس) کورکور و شعیب میربلوچ‌زهی ریگی.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۲۴ می۲۰۲۳