نیلوفر حامدی در نخستین جلسه دادگاهش گفت: به‌عنوان خبرنگار به وظیفه قانونی‌ام عمل کردم

محمدحسین آجرلو، همسر نیلوفر حامدی در گزارشی از جلسه غیرعلنی دادگاه این روزنامه‌نگار گفت که او اتهام‌های وارده را رد کرده و با تأکید بر وظیفه خبرنگاری گفته که هیچ اقدامی علیه امنیت ملی ایران انجام نداده است.

نخستین جلسه دادگاه نیلوفر حامدی، روزنامه‌نگار زندانی سه‌شنبه ۹ خرداد/۳۰ مه پشت درهای بسته برگزار شد.

به نوشته محمد حسین‌آجورلو، همسر نیلوفر حامدی جلسه دادگاه بدون حضور اعضای خانواده این روزنامه‌نگار و با سلب فرصت از وکیلان مدافع او برای دفاع، در کمتر از دو ساعت به پایان رسید.

ریاست این جلسه را قاضی صلواتی، قاضی بدنام دستگاه قضایی جمهوری اسلامی برعهده داشته است.

محمد حسین آجورلو درباره این جلسه در توییتر نوشت:‌ نخستین جلسه دادگاه نیلوفر حامدی امروز در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی و به صورت غیرعلنی برگزار شد. نیلوفر در این جلسه تمام اتهامات وارده را رد کرد و تاکید داشت به عنوان یک خبرنگار به وظایف خود در چارچوب قانون عمل کرده و هیچ اقدامی علیه امنیت ایران انجام نداده است.

او افزود: در این جلسه اعضای خانواده اجازه حضور نداشتند و به وکلای پرونده هم فرصتی برای دفاع نرسید. دادگاه نیلوفر حامدی کمتر از ۲ ساعت طول کشید و مرکز رسانه‌ای قوه قضائیه از آن تصویربرداری کرد. در نهایت، ادامه رسیدگی به جلسات بعدی موکول شد که هنوز تاریخ آن مشخص نیست.

نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه «شرق» در شهریور سال گذشته خبر قتل ژینا (مهسا) امینی را که در بازداشت گشت ارشاد بود منتشر کرد. این روزنامه‌نگار لحظاتی را که ژینا امینی در بیمارستان کسری تهران در کما بود مخابره و عکس خانواده ژینا امینی را در بیمارستان منتشر کرد.

پس از این‌که ژینا امینی به‌خاطر ضرباتی که ماموران گشت‌ ارشاد به سر او وارد کرده بودند جان خود را از دست داد، الهه محمدی، خبرنگار روزنامه «هم‌میهن» هم مراسم خاکسپاری این زن جوان کُرد را در سقز پوشش داد.

مأموران امنیتی شامگاه چهارشنبه ۳۰ شهریور با یورش به خانه نیلوفر حامدی و توقیف وسایل و تفتیش خانه‌اش، او را بازداشت کرده و به مکان نامعلومی بردند.

کمی بعد محمدحسین آجرلو، همسرش اعلام کرد که خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) پس از ۱۳ سال سابقه کار در این خبرگزاری با او قطع همکاری و او را ممنوع‌الورود کرده است.

نیروهای امنیتی هفتم مهر الهه محمدی را هم دستگیر کردند.

کانال تلگرامی روزنامه هم‌میهن نوشت: «الهه محمدی پس از احضار تلفنی به سوی محل بازجویی در حال حرکت بود که در طی مسیر بازداشت شد.

نیلوفر حامدی و الهه محمدی هر دو مسائل مرتبط با خشونت جنسیتی علیه زنان از جمله را پوشش می‌دادند. نیلوفر حامدی خبرنگاری‌ست که در اردیبهشت سال جاری ویدیویی از تیراندازی یک مامور گشت ارشاد به یک زن و شوهر در پارک پردیسان تهران را منتشر کرد. این زن و شوهر بعدها در مصاحبه‌ با این روزنامه‌نگار که در روزنامه شرق منتشر شد افشا کردند که نیروی انتظامی حق را به مامور داده و به آنها اتهام «‌کشف حجاب و تمرد» زده است. نیلوفر حامدی برای این گزارش برنده جایزه تحریریه «انصاف‌نیوز» شد. الهه محمدی هم در مرداد ۱۴۰۱ برای یکی از گزارش‌های منتشر شده او در روزنامهٔ شرق با عنوان «قتل با اسم رمز ناموس» از سوی انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران برای نوشتن یکی از «گزارش‌های برتر سال» تحسین شد.

بعد از بازداشت الهه محمدی و نیلوفر حامدی وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران در یک بیانیه مشترک این دو روزنامه‌نگار را به آموزش در خارج از کشور متهم کرده‌اند. این ادعا از سوی مدیران مسئول روزنامه‌های شرق و هم‌میهن و همینطور انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران رد شد. با این‌حال دستگاه قضایی جمهوری اسلامی در یک سناریوی امنیتی این دو روزنامه‌نگار را به «همکاری با دولت متخاصم آمریکا»، «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» متهم کرد و پرونده آنها را به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران ارجاع داد.

انجمن صنفی روزنامه نگاران تهران، روزنامه هم‌میهن و شمار زیادی از فعالان رسانه‌ای در ایران طی روزهای گذشته خواستار برگزاری دادگاه این دو روزنامه‌نگار به شکل علنی شده بودند. خواسته آنها اما نادیده گرفته شد.

روز دوشنبه ۸ خرداد نخستین جلسه رسیدگی به پرونده الهه محمدی هم بدون حضور خانواده او و به‌صورت غیرعلنی برگزار شد.

الناز محمدی، روزنامه‌نگار و خواهر الهه محمدی در روزنامه هم میهن در گزارشی از این جلسه به نقل از وکیلان الهه محمدی نوشت او در دادگاه اتهام‌های خود را رد و از خود دفاع کرده است. طبق این گزارش الهه محمدی پس از این جلسه به بند زنان زندان اوین بازگردانده شده و قرار است جلسات بعدی دادگاه او در تاریخ نامعلوم برگزار شود.

نیلوفر حامدی و الهه محمدی نزدیک به هشت ماه است که در بازداشت موقت به‌سر می‌برند.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه،۳۱ می۲۰۲۳