درخواست از اتحادیه های کارگری: از تظاهرات ۹ ژوئن علیه حضور جمهوری اسلامی در سازمان جهانی کار حمایت کنید!

در آستانه بر گزاری اجلاس سازمان جهانی کار “کمیته برگزارکننده آکسیون اعتراضی ۹ ژوئن در ژنو” در نامه ای خطاب تشکل ها و اتحادیه های کارگری از انها در خواست کرده است که از تظاهرات ۹ ژوئن علیه حضور جمهوری اسلامی در سازمان جهانی پشتیبانی کنند. تا کنون ده سندیکا و اتحادیه های کارگری از کشور های مختلف با میلیون ها عضو حمایت خود را از این تظاهرات و کارگران ایران اعلام کرده اند. در بخشی از این نامه امده است: از شما تقاضا می کنیم که اتحاد طبقاتی و بین المللی خود را به نمایش بگذارید و نشان دهید که کارگران ایران تنها نیستند.

– با افزودن نام خود به عنوان حامی، از این تظاهرات پشتیبانی کنید،

– از حق تشکل یابی کارگران ایران که توسط رژیم جمهوری اسلامی بطور سیستماتیک سرکوب می شود، حمایت نمایید،

– اعدام های گسترده در ایران را محکوم کنید،

– از رژیم جمهوری اسلامی بخواهید که کارگران و معلمان زندانی را بدون قید و شرط آزاد کند.

متن فارسی و انگلیسی این نامه را در زیر می خوانید. این کمیته از همگان می خواهد که در صورت امکان متن انگلیسی را برای اتحادیه های کارگری کشور های محل سکونت خود ارسال کنند.

به همه اتحادیه های کارگری

همزمان با یکصد و یازدهمین کنفرانس سالیانه سازمان جهانی کار، ما جمعی از فعالین کارگری و پناهندگان ایرانی در اعتراض به حضور هیئت های نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در این کنفرانس و با خواست آزادی کارگران و معلمان زندانی و متوقف شدن اعدام معترضان در ایران، در روز ۹ ژوئن تجمع اعتراضی در میدان Place des Nations ژنو برگزار خواهیم کرد. از شما تقاضا می کنیم به هر نحو که می توانید از جمله با ارسال پیام و یا با حضور و سخنرانی در این تجمع، همبستگی طبقاتی خود را با کارگران ایران که از حقوق بنیادی خود از جمله حق ایجاد تشکل و انعقاد پیمان های دستجمعی (مقاوله نامه های ۸۷ و ۹۸ سازمان جهانی کار) محروم شده اند، اعلام نمایید.

نقض آشکار حقوق پایه ای کارگران ایران توسط رژیم جمهوری اسلامی دهه هاست که ادامه دارد و بخشی از آن نیز در گزارش های سالیانه سازمان جهانی کار مستند شده است. اما تا کنون هیچ اقدام مناسبی در این زمینه از سوی این سازمان صورت نگرفته و این پرونده هم چنان باز است.

فعالین و تشکل های مستقل کارگری در ایران در سالهای گذشته و به ویژه در آستانه برگزاری کنفرانس سالیانه سازمان جهانی کار، بارها از طریق نامه و ارسال طومار به هیئت مدیره این سازمان، ضمن بر شمردن موارد گسترده پایمال شدن حقوق اولیه کارگران توسط دولت جمهوری اسلامی، اعلام کرده اند که هیئت نمایندگی کارگری جمهوری اسلامی از رهبران تشکل های کارگری وابسته به دولت تشکیل شده و به هیچ رو کارگران ایران را نمایندگی نمی کند. برای نمونه “شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران” در سال گذشته با ارسال طوماری به هیئت مدیره سازمان جهانی کار بطور صریح اعلام کرد که معلمان و کارگران ایران در سازمان جهانی کار نماینده ای ندارند و خواهان برکناری هیئت نمایندگی کارگری ایران از سازمان جهانی کار گردید. این تشکل معلمی به خاطر کمپین های خود برای رساندن صدای کارگران ایران در عرصه جهانی، از جمله به خاطر رساندن این صدا به سازمان جهانی کار، برنده جایزه صلح ویژه حقوق بشر سال ۲۰۲۳ از سوی بنیاد ۱۸ مه کره جنوبی شد.

موارد نقض حقوق اولیه کارگران توسط جمهوری اسلامی بسیار گسترده است و در اینجا امکان پرداختن حتی به سر فصل های آن نیست؛ بنابراین فقط به چند مورد بسنده می کنیم:

در هنگام نوشتن این نامه، ۱۵ نفر از معلمان، شامل تعدادی از معلمان سرشناس عضو “شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان ایران” از جمله اسماعیل عبدی، رسول بداقی، جعفر ابراهیمی ، عزیز قاسم زاده ، فرزانه ناظران پور به دلیل فعالیت در دفاع از حقوق معلمان، در زندان بسر می برند. و این درحالی است که صدها نفر از فعالین کارگری و معلمان در ماههای اخیر به خاطر فعالیت های اتحادیه ای احضار شده اند، از کار بر کنار شده اند، از سوی نهادهای امنیتی مورد تهدید قرار گرفته اند و یا اینکه در نوبت محاکمه و یا در انتظار صدور حکم دادگاه بسر می برند.

نمونه دیگر مربوط به سندیکای کارگران شرکت اتوبوس رانی تهران است؛ رضا شهابی عضو هیئت مدیره و حسن سعیدی از اعضای این سندیکا بیش از یک سال است که بدون محاکمه در زندان اوین، زندانی هستند. “جرم” آنها این است که سال گذشته در آستانه روز جهانی کار با دو تن از فعالین سندیکایی فرانسه، خانم سیسیل کوهلر و شریک زندگی او، ژاک پاریس که برای مسافرت به ایران رفته بودند، دیدار کرده اند . سیسیل کوهلر و ژاک پاریس نیز از آن زمان تا کنون بدون محاکمه در زندان بسر می برند. در همین رابطه خانم آنیشا اسد الهی معلم زبان انگلیسی و فعال کارگری که او نیز در ملاقات با دو فعال سندیکایی حضور داشت در اردیبهشت امسال در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران محاکمه و به ۵ سال و هشت ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

همچنین در جریان جنبش انقلابی جاری موسوم به زن، زندگی، آزادی که از اواخر شهریور ۱۴۰۱ آغاز شد، رژیم جمهوری اسلامی همزمان با سرکوب خونین اعتراضات خیابانی که تا کنون به کشته شدن بیش از ۵۶۰ نفر از تظاهرات کنندگان از جمله نزدیک به ۷ کودک انجامیده ، بر شدت سرکوب فعالین و تشکل های مستقل کارگری -که در شرایط عادی نیز بطور مداوم تحت انواع فشار ها و سرکوب ها قرار داشتند – افزوده است. در هم شکستن اعتصاب ها و اعتراضات کارگری، ضرب و شتم و دستگیری کارگران، احضار و تهدید صدها نفر از کارگران پیش از شروع اعتصاب ها و تجمع های اعتراضی و نیز هجوم نیروهای امنیتی به منازل و دستگیری دستجمعی فعالین کارگری، بخشی از رفتار خشونت بار رژیم اسلامی با کارگران بوده است.

افزون بر این، رژیم اسلامی در ماههای اخیر به منظور جلو گیری از شعله ور شدن دوباره تظاهرات خیابانی و گسترش اعتصابات و اعتراضات کارگری، به اعدام دستجمعی معترضان دستگیر شده همراه با مجرمان عادی روی آورده است. به گزارش سازمان حقوق بشر، تنها در دو ماه و نیم گذشته ۱۳۸نفر در ایران اعدام شده اند. آخرین آنها اعدام سه زندانی سیاسی یعنی سعید یعقوبی، مجید کاظمی و صالح میرهاشی در ۱۹ مه ۲۰۲۳، در اصفهان بود.

بطور کلی تقریبا هیچ یک از مقاوله های نامه سازمان جهانی کار را نمی توان نام برد که رژیم اسلامی ایران بطور سیستماتیک و هر روزه آن را زیر پا نگذاشته و نقض نکرده باشد. با این وجود و به رغم مخالفت شدید تشکل های مستقل کارگری در ایران، سازمان جهانی کار، هیئت نمایندگی کارگری ایران که وابسته به دولت است را به عنوان نماینده کارگران ایران پذیرفته است. واقعا شرم آور است که صدای کارگران، فعالین کارگری و تشکل های مستقل کارگری ایران در سازمان جهانی کار و در کنفرانس سالیانه آن شنیده نمی شود و در عوض، به نام آنها ها عده ای تحت عنوان هیئت نمایندگی کارگری ایران در این سازمان حضور می یابند که با هزار رشته به دولت سرکوب گر جمهوری اسلامی متصل و توجیه گر و شریک جرم در نقض حقوق پایه ای کارگران در ایران هستند .

تظاهرات روز جمعه ۹ ژوئن کوششی است برای بازتاب صدای کارگران ایران؛ تلاشی است برای آزادی کارگران و معلمان زندانی و همه زندانی سیاسی و همچنین اعتراض به اعدام های گسترده در ایران است

از شما تقاضا می کنیم که اتحاد طبقاتی و بین المللی خود را به نمایش بگذارید و نشان دهید که کارگران ایران تنها نیستند

– با افزودن نام خود به عنوان حامی، از این تظاهرات پشتیبانی کنید،

– از حق تشکل یابی کارگران ایران که توسط رژیم جمهوری اسلامی بطور سیستماتیک سرکوب می شود، حمایت نمایید،

– اعدام های گسترده در ایران را محکوم کنید،

– از رژیم جمهوری اسلامی بخواهید که کارگران و معلمان زندانی را بدون قید و شرط آزاد کند.

تا کنون سندیکا ها و اتحادیه های زیر از تظاهرات ۹ ژوئن در ژنو حمایت کرده اند:

کنفدراسیون دموکراتیک فرانسوی کار (CFDT) فرانسه

کنفدراسیون عموی کار (CGT) فرانسه

فدراسیون اتحادیه های کارگری متحد (FSU) فرانسه

اتحادیه کارگری همبستگی ( Solidaires) فرانسه

اتحاد کشوری اتحادیه های کارگری مستقل (UNSA) فرانسه

سندیکای ژنو CGAS سوئیس

سندیکای خدمات عمومی ژنو ( SSP) سوئیس

کنفدراسیون عمومی کارگران (IGCL) ایتالیا

پلاتفرم سندیکا های کارگری سوئد – ایران

اتحادیه کارگران خدمات دولتی (PCS) انگلستان

کمیته برگزار کننده آکسیون اعتراضی ۹ ژوئن در ژنو

برای اطلاعات بیشتر از طریق زیر با ما تماس بگیرید

jamshidmehr@hotmail.com kargar_1357@hotmail.com

برگفته ای از سایت اخبار روز،۳۱ می۲۰۲۳