موج برخورد با دانشجویان دانشگاه علم و صنعت؛ احضار ۱۱ استاد به خاطر امضای یک بیانیه

در حالی که احضار دانشجویان و صدور احکام تعلیق و ممنوع‌الورودی برای دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف ادامه دارد، تشکل‌های دانشجویی از موج احضار دانشجویان دانشگاه علم و صنعت به کمیته انضباطی و معرفی دست‌کم یازده استاد به «هیات انتظامی اساتید» خبر دادند.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور روز دوشنبه پانزدهم خرداد ماه گزارش داد که طی هفته گذشته «تعداد زیادی از دانشجویان» دانشگاه علم و صنعت به دلیل سرباز زدن از حجاب اجباری و آنچه مقام‌های این دانشگاه «پوشش نامناسب» خوانده‌اند، به کمیته‌ انضباطی احضار شده‌اند.

بنابر این گزارش، احضار‌ دانشجویان به کمیته‌ی انضباطی ختم نشده و «تعدادی از دانشجویان توسط روسای دانشکده‌های دانشگاه علم و صنعت احضار شده‌اند»، همچنین نیروهای گشت‌ حراست «دانشجویان را در هنگام قدم زدن در محوطه دانشگاه» به بهانه‌ نوع پوشش مورد تذکر و «آزار» قرار می‌دهند.

شوراهای صنفی دانشجویان با تاکید بر اینکه «تجاوز به زیست دانشجویان تا خوابگاه نیز ادامه دارد»، افزود در خوابگاه‌های دختران «سختگیری‌ پوشش» برای دانشجویان شدت گرفته و حتی «تعدادی از دانشجویان را به دلیل تاخیر در بازگشت به خوابگاه در ساعت تعیین شده»، به کمیته‌ انضباطی احضار کرده‌اند.

کانال «دانشجویان متحد» نیز در گزارشی از موج برخورد با دانشجویان دانشگاه علم و صنعت، نوشت که علاوه بر دانشجویانی که به خاطر «نوع پوشش» به کمیته انضباطی احضار شده‌اند، «دست‌کم ۷ دانشجو توسط روسای دانشکده‌ها احضار شده‌اند» و یک دانشجو هم به خاطر «نوع پوشش در خارج دانشگاه» احضار شده است.

این کانال متعلق به فعالان دانشجویی تاکید کرد که «در صحن دانشگاه علم و صنعت، گشت موتوری و گشت حجاب برقرار شده است.»

علاوه بر دانشجویان، شماری از استادان دانشگاه علم و صنعت نیز در روزهای اخیر توسط «هیات انتظامی اساتید» احضار شده‌اند.

کانال دانشجویان متحد پیشتر شمار استادان احضار شده دانشگاه علم و صنعت را ۸ تن اعلام کرده بود اما شورای‌های صنفی دانشجویان کشور روز دوشنبه از افزایش شمار استادان احضار شده به ۱۱ تن خبر داد و افزود که آنها خاطر امضای بیانیه اعتراض به «حملات انجام شده به مدارس و دانش‌آموزان دختر» و با «شکایت رییس دانشگاه» احضار شده‌اند.

بنابر گزارش «کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان» از آغاز اعتراضات زن، زندگی، آزادی در شهریور ماه ۱۴۰۱ تاکنون بیش از ۷۲۰ دانشجو بازداشت شده‌اند که شماری از آنها همچنان تحت بازداشت قرار دارند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۶ ژوئن ۲۰۲۳