هشدار نتانیاهو: آژانس تسلیم حکومت ایران شده است

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز یکشنبه، ۴ ژوئن (۱۴خرداد)، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را متهم کرد در امر نظارت بر سیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، خوب عمل نمی‌کند. او هشدار داد که این نهاد دیده‌بان سازمان ملل متحد، می‌تواند سیاست‌زده و بی‌اهمیت شود.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در سال‌های گذشته بارها از آژانس انتقاد کرده‌ و آن ‌را نزدیک به غرب و اسرائیل دانسته‌اند، اما چنین انتقادی از سوی تل‌آویو، نادر است. سخنان نتانیاهو پس از‌ آن بیان می‌شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته در گزارشی تاکید کرد ایران در یک موضوع مربوط به اورانیوم یافت‌شده در خاک این کشور، پاسخی راضی‌کننده داده و برخی تجهیزات نظارتی برجامی را از نو برقرار کرده است.

میزان اورانیومی که ایران تا ۶۰ درصد غنی‌سازی کرده است، اگر بیشتر غنی‌سازی شود وخلوص آن به بالای ۹۰ درصد برسد، برای ساخت دو بمب هسته‌ای کافی است. اما حکومت ایران همچنان تاکید می‌کند که از غنی‌سازی اورانیوم، قصد استفاده تسلیحاتی ندارد. با این حال، اسرائیل تهدیدهای خود را برای حمله‌های پیشگیرانه نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران، افزایش داده است.

نتانیاهو در سخنانی خطاب به اعضای کابینه‌اش، که از تلویزیون پخش می‌شد، گفت: «[حکومت] ایران همچنان به آژانس دروغ می‌گوید. تسلیم شدن آژانس مقابل فشار ایران، لکه سیاهی بر کارنامه آن [نهاد] است.»

نخست‌وزیر اسرائیل افزود:‌ «اگر آژانس به سازمانی سیاسی تبدیل شود، فعالیت نظارتی آن بر ایران اهمیت خود را از دست می‌دهد؛ و گزارش‌هایش در مورد فعالیت هسته‌ای ایران نیز به همچنین.»

آژانس همچنان به این گفته‌ها واکنشی نشان نداده است. این نهاد بین‌المللی در روز چهارشنبه، ۳۱ مه، گزارش داد پس از سال‌ها تحقیقات و فقدان پیشرفت، حکومت ایران بالاخره در مورد یکی از سه مکانی که در آن ردپای اورانیوم پیدا شده بود، پاسخ‌هایی قانع‌کننده ارائه کرده است. یک دیپلمات ارشد در وین به خبرگزاری رویترز گفت علت وجود این ردپا، می‌تواند معدنی باشد که در زمان شاه به دست مستشاران شوروی‌ اداره می‌شد، و آژانس سوال بیشتری در این مورد ندارد.

در عین‌حال، همان دیپلمات وین به رویترز گفت طبق ارزیابی آژانس، ایران چند ده سال پیش آزمایش‌هایی انفجاری انجام داده است که به تسلیحات هسته‌ای مربوط می‌شدند.

نتانیاهو در بخشی از سخنان خود به این گزارش واکنش نشان داد و گفت: «بهانه‌های ایران در رابطه با پیدا شدن مواد هسته‌ای در مکان‌های ممنوع، نه‌تنها قابل اطمینان نیست، که از نظر فنی ناممکن است.»

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی،۵ ژوئن ۲۰۲۳