آمریکا تخلیه نفت توقیفی ایران را احتمالاً «به زودی آغاز می‌کند»

روزنامه آمریکایی فایننشال تایمز می‌گوید ایالات متحده آمریکا احتمالاً به‌زودی ۸۰۰ هزار بشکه محموله نفت توقیف شدۀ ایران را تخلیه کند.

بر اساس این گزارش که روز یکشنبه ۲۱ خرداد منتشر شد، نفتکش حامل نفت ایران که ماه آوریل توقیف شده بود، اکنون در صد کیلومتری بندری در سواحل تگزاس لنگر انداخته است.

این روزنامه آمریکایی نگفته است از چه طریقی به این اطلاعات دست یافته است.

نفتکش «سوئز راجان» ۲۹ مه، حدود دو هفته پیش بر اساس حکم توقیف وزارت دادگستری آمریکا به نزدیکی بندر گالستون در سواحل تگزاس انتقال یافت.

بعد از توقیف این نفتکش حامل نفت ایران، جمهوری اسلامی نیز نفتکش «ادونتج سوئیت»، حامل نفت کویت به شرکت شورون آمریکا را با ادعای برخورد آن با یک لنج ایرانی، توقیف کرد.

آمریکا کشتی «سوئز راجان» را از سال گذشته به خاطر شرکت در عملیات «کشتی به کشتی» (انتقال محموله نفتی از یک نفتکش به نفتکش دیگر در دل اقیانوس‌ها برای پنهان کردن منشأ و مالکیت آن) زیر نظر داشت و نهایتاً آوریل امسال در بنادر سنگاپور توقیف کرد.

داده‌های شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها و اطلاعات دریانوردی، مانند «مرین ترافیک» و «وِسِل ترَکِر» نیز نشان می‌دهد نفتکش یاد شده با پرچم جزایر مارشال، در آب‌های تگزاس لنگر انداخته است.

بر اساس اطلاعات آنها، نفتکش یاد شده بعد از دریافت نفت ایران در سنگاپور، در نظر داشت به چین حرکت کند که با حکم دادگستری آمریکا، توقیف شد.

یکی از مقامات سابق دولت جو بایدن به این روزنامه گفته است که ورود کشتی «سوئز راجان» به سواحل گالوستون احتمالاً نشان می‌دهد که دولت ایالات متحده با صاحبان و اپراتورهای کشتی بر سر مجازات‌های جنایی به توافق رسیده است.

ارزش این محموله نفتی «۵۶ میلیون دلار» برآورد می‌شود. به گفته اداره کشتی‌رانی آمریکا به محض ورود به آب‌های تگزاس، این کشتی برای انجام بازرسی ایمنی آماده شد و بر اساس مجوز خزانه‌داری، محموله خود را به نزدیکی سواحل رساند.

این گزارش می‌افزاید احتمالا محموله توقیف شده به فروش برسد و پول آن به صندوقی که کنگره آمریکا برای قربانیان تروریسم ایجاد کرده، اختصاص یابد.

آمریکا در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ نیز دو محموله نفت ایران با حجم بیش از ۲.۵ میلیون بشکه را توقیف کرد و فروخت.

وزارت دادگستری و دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا از اظهار نظر درباره محموله نفتی کشتی سوئز راجان خودداری کردند.

آمریکا طی دو ماه گذشته گشت‌زنی دریایی در خلیج فارس را به شدت افزایش داده و در آخرین مورد، هفته گذشته نیروهای دریایی آمریکا و بریتانیا اعلام کردند که به درخواست کمک یک کشتی تجاری که با «مزاحمت» قایق‌های تندروی سپاه پاسداران در تنگه هرمز مواجه شده بود، پاسخ داده‌اند و پس از مداخله برای کمک به این کشتی، قایق‌های سپاه منطقه را ترک کرده‌اند.

ایران یک هفته بعد از توقیف «ادونتج سوئیت» یک نفتکش دیگر با نام «نیووی» را نیز توقیف کرد، اما گزارش‌ها حاکی است این کشتی پیشتر در حمل پنهانی نفت ایران برای دور زدن تحریم‌های آمریکا دست داشته و علت توقیف آن، اختلاف مالی جمهوری اسلامی با مالک آن بوده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۱۲ ژوئن ۲۰۲۳