مک‌کال: بایدن می‌خواهد در مذاکره غیررسمی با ایران کنگره را دور بزند

مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده، نیت دولت او در پیروی از قانون و ارجاع هرگونه توافق با ایران به کنگره را زیر سوال برد.

مک‌کال در این نامه از لایحه بازبینی برنامه جامع اقدام مشترک سال ۲۰۱۵ صحبت می‌کند که هدف آن تضمین نظارت کنگره در این زمینه بود.

در هفته‌های اخیر گزارش‌های متعددی درباره رایزنی مقامات تهران و واشینگتن برای دستیابی به نوعی توافق که برخی آن را توافق کوچک یا موقت می‌خوانند، منتشر شده است.

مک‌کال در این نامه از اینکه دولت بایدن درحال دور زدن کنگره باشد ابراز نگرانی می‌کند و از بایدن به دلیل امتیاز دادن به رفتار مخاطره‌آمیز جمهوری اسلامی انتقاد می‌کند.

مک‌کال با اشاره به مذاکره دولت بایدن با جمهوری اسلامی در جریان خیزش سراسری پس از کشته شدن مهسا امینی و رفتار ستیزه‌جویانه جمهوری اسلامی در منطقه و همدستی با روسیه در جنگ اوکراین، نوشت که حتی یک توافق غیررسمی با جمهوری اسلامی هم به مجوز کنگره نیاز دارد.

او دولت بایدن را به نداشتن شفافیت و پرهیز از مشورت با کنگره متهم کرد.

او در این نامه به خانواده آمریکایی‌هایی اشاره کرد که جان خود را در نتیجه تروریسم تحت حمایت جمهوری اسلامی از دست داده‌اند.

برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که دولت بایدن می‌کوشد برای پرهیز از درگیری با کنگره در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴، توافقی محدود یا نوعی تفاهم با جمهوری اسلامی داشته باشد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی،۱۶ ژوئن ۲۰۲۳