کاهش صادرات نفت ایران به افغانستان؛ طالبان ممانعت می‌کنند

حمید حسینی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های مواد نفتی ایران، هشدار داد که افغانستان و عراق معیارهای واردات نفت را بالا برده‌اند و اینک هر کالایی را با هر کیفیتی نمی‌پذیرند. 

او در مصاحبه با رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی ایران گفته است که بالاتر رفتن معیار کیفیت فرآورده‌های نفتی وارداتی این کشورها، بازار صادراتی ایران را کوچک‌تر کرده است.  

او گفت: «مدتی است که کشور عراق و افغانستان بنزین خود را از کشورهای ازبکستان و روسیه خریداری می‌کنند و استاندارد کالاهای ورودی خود را افزایش داده‌اند. بالا رفتن کیفیت محصولات صادراتی، دلیل بازگشت بنزین از سوی طالبان بوده و این کشورها دیگر هر کالایی را با هر کیفیتی نمی‌پذیرند.» 

او افزود که بنزین صادراتی ایران، محصول پالایشگاه‌های مادر نیست و کیفیت محصولات تولیدی پالایشگاه‌های کوچک، معیار بالایی ندارد.  

او گفت تا پیش از بالاتر رفتن معیار کیفیت بنزین وارداتی افغانستان و عراق، بین ۷۰ تا ۹۰ درصد بازار صادراتی به این کشورها، در اختیار محصولات نفتی ایران بود. 

او افزود: «اکنون با توجه به اینکه تغییراتی در کیفیت کالای صادراتی به عراق و افغانستان اتفاق افتاده است، پالایشگاه‌های کوچک‌مقیاس امکان افزایش کیفیت را ندارند. زیرا ستاد مبارزه با قاچاق کالا، اجبار کرده است که نباید کالایی مشابه بنزین و گازوئیل تولیدی پالایشگاه‌های مادر تولید کرد.» 

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های مواد نفتی ایران گفت که پالایشگاه‌های کوچک، محصولاتی با کیفیت پایین تولید می‌کنند که در داخل مشتری ندارد و به همین دلیل، صادر می‌شود. 

او گفت که با اینکه ازبکستان و روسیه بنزین باکیفیت‌تری به عراق و افغانستان می‌فروشند، مشتریان افغان همچنان درخواست بنزین از ایران را دارند و  تبعات گمرکی آن را نیز بر عهده گرفته‌اند.  

او افزود که برخی از محموله‌های بنزین را طالبان برمی‌گردانند، اما این ربطی به صادرکننده ایرانی ندارند، زیرا محصول خود را فروخته و پول آن دریافت کرده است. 

روسیه پس از تهاجم به اوکراین و تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا، محصولات نفتی خود را با قیمت بسیار پایین در بازار عرضه می‌کند تا بتواند هزینه‌های ادامه جنگ را تامین کند. 

حکومت طالبان به واردکنندگان مواد نفتی هشدار داده است که مواد نفتی کم‌کیفیت و بی‌کیفیت از کشورهای همسایه وارد نکنند، زیرا برگشت داده می‌‌شود. طالبان چندین نفتکش حامل محصولات وارداتی ایران را از گذرگاه‌های اسلام‌قلعه هرات و میلک نیمروز، به ایران بازگردانده‌اند. اما بخشی از مواد نفتی ایران که کیفیت پایینی دارند، از طریق مسیرهای قاچاق به افغانستان وارد می‌شود و در بازارها به فروش می‌رسد. 

با واردات مواد نفتی بی‌کیفیت، آلودگی هوا در کلان شهرهای افغانستان، از جمله کابل، پایتخت، افزایش یافته است. برخی از رانندگان نیز می‌گویند که به ‌دلیل واردات مواد نفتی بی‌کیفیت، خودروهای آنان آسیب دیده است. 

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی،۲۰ ژوئن ۲۰۲۳