کنگره در ماجرای توافق ایران به دنبال احضار مقامات دولت بایدن است

واشینگتن‌ فری‌بیکن به نقل از طرح‌های داخلی کنگره که نسخه‌ای از آن را به دست‌آورده است، گزارش داد که مجلس نمایندگان آمریکا در حال فراهم کردن زمینه برای احضار مقامات دولت بایدن در زمینه تلاش‌های گسترده برای احیای توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی و آزادسازی میلیاردها دلار پول رژیم تندروی ایران است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت بایدن که همواره به دنبال معامله با جمهوری اسلامی ایران بوده است می‌کوشد با نام نبردن از توافق با تهران و نوعی تفاهم یا توافق‌های کوچک با جمهوری اسلامی، کنگره را در این مسیر دور بزند.

این درحالی است که دولت بایدن موظف است هرگونه توافق با تهران را برای بررسی به کنگره ارایه کند.

به گزارش واشینگتن فری بیکن، کمیته مطالعاتی جمهوری‌خواهان که بزرگترین شاخه محافظه‌کاران کنگره است، رهبری تلاش‌ها برای تحقیقات درباره مذاکرات محرمانه دولت بایدن با جمهوری اسلامی را بر عهده دارد. مذاکراتی که انتظار می‌رود به‌زودی به نتییجه برسد و کنگره را دور بزند.

براساس این گزارش، این گروه به عنوان بخشی از تحقیقات به دنبال احضار رابرت مالی، نماینده ویژه امور ایران در دولت بایدن و برت مک‌گرگ، مشاور ارشد بایدن در امور خاورمیانه است که نقش کلیدی در مذاکرات پشت‌پرده با جمهوری اسلامی دارند.

حامیان این اقدام بر این باورنند که دولت بایدن به‌طور غیرقانونی درحال توافق پنهانی با رژیم «تروریست» ایران است تا به آنها میلیاردها دلار پول بدهد و در این مسیر نمی‌خواهد کنگره و مردم آمریکا را در جریان قرار دهد.

مقامات دولت بایدن تا کنون در موضع‌گیری‌های رسمی از تایید در جریان بودن مذاکره برای توافق با تهران اجتناب کرده‌اند و به پرسش‌های متعدد خبرنگاران در این زمینه پاسخ شفاف نمی‌دهند.

اما گزارش‌های متعددی که مقامات تهران نیز رسما آن را تایید کرده‌اند، منتشر شده که نشان می‌دهد مذاکرات در عمان و قطر در جریان دارد.

سی‌ان‌ان، از رسانه‌های مشهور آمریکایی، روز پنجشنبه از پیشرفت بخشی از این مذاکرات که بین انریکه مورا، دستیار مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و علی باقری، معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی در عمان انجام شد، خبر داد.

پیش‌تر، کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران هم از رایزنی با طرف آمریکایی از طریق واسطه‌ها خبر داده بود.

مقامات دولت بایدن هم گفته‌اند که برای ارتباط با تهران کانال‌های خود را دارند.

آنچه که این روزها در جریان است، مشابه مذاکراتی است که برای ماه‌ها در اواخر دولت محمود احمدی‌نژاد در ویلای شخصی سلطان قابوس در عمان بین نمایندگان ایران و آمریکا انجام شد و سرانجام زمینه را برای مذاکرات علنی در اروپا و دستیابی به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ فراهم کرد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی،۲۳ ژوئن ۲۰۲۳