طرح سناتورهای جمهوری‌خواه برای جلوگیری از دور زدن کنگره در توافق با ایران

با افزایش احتمال وقوع توافقی میان جمهوری اسلامی و دولت آمریکا، فشارها بر دولت بایدن برای محدودیت او در امضای توافقنامه بیشتر شده است. در همین راستا ۳۳ سناتور در طرحی دولت آمریکا را به رای‌گیری درباره هرگونه کاهش تحریم‌های ایران در کنگره ملزم کردند.

این طرح در بحبوحه نگرانی‌ها مبنی بر استفاده دولت بایدن از توافقنامه‌های غیررسمی نانوشته برای دور زدن الزامات بررسی کنگره بر اساس قوانین ایالات متحده به تصویب رسیده است. شنیده‌ها حاکی از آن است که دولت بایدن تلاش می‌کند امتیازات به جمهوری اسلامی را پشت درهای بسته و بدون توافقنامه رسمی اعطا کند تا از این طریق به مشکلات قانونی در آمریکا برنخورد.

سناتور بیل هاگرتی، عضو کمیته روابط خارجی سنا، به همراه سناتور جیم ریش، دیگر عضو این کمیته، روز پنجشنبه به سراغ دیگر سناتورها رفتند تا حمایت آن‌ها را در تصویب این طرح به همراه داشته باشند. قانون بازبینی معافیت از تحریم‌های ایران، طرحی برای اطمینان از این است که رئیس‌جمهوری آمریکا هرگونه تخفیف تحریم‌های مربوط به ایران را برای بررسی به کنگره ارائه کند.

بر این اساس، در صورتی که دولت آمریکا تلاش کند از الزامات قانونی برای بازنگری کنگره در مورد هرگونه توافق مربوط به برنامه هسته‌ای ایران مندرج در قانون بازنگری توافقنامه هسته‌ای ایران اجتناب کند، این قانون یک پشتوانه ایجاد می‌کند.

سناتور بیل هاگرتی، از طراحان این طرح، می‌گوید: «از آنجایی که رژیم حامی تروریسم ایران به دنبال تسلیحات هسته‌ای برای آسیب رساندن به آمریکایی‌ها و شرکای منطقه‌ای و متحدان ما است، در صورتی که جو بایدن به تلاش برای دور زدن کنگره و رفع تحریم‌ها علیه ایران ادامه دهد، باید کنگره را قانع کند.»

این عضو کمیته روابط خارجی سنا ادامه داد: «این قانون کاملا برای دولت بایدن روشن می‌کند که هر توافقی با ایران که شامل رفع تحریم‌ها می‌شود، باید برای بررسی در کنگره ارائه شود.»

سناتور جیم ریش، از دیگر طراحان این طرح، نیز در دفاع از آن گفت: «از آنجایی که دولت بایدن در ازای وعده‌های مشکوک منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، به سود رژیم ایران فکر می‌کند، بسیار مهم است که کنگره در هرگونه کاهش تحریم‌ها صدای خود را داشته باشد.»

او معتقد است که ایران همچنان فعالانه از جنگ روسیه در اوکراین حمایت می‌کند و همچنان به حمله به سربازان و دیپلمات‌های ایالات متحده ادامه می‌دهد. جیم ریش می‌گوید: «اخیرا یک آمریکایی در ماه مارس کشته شد، جمهوری اسلامی تلاش‌هایی برای ترور علیه مقام‌های سابق ایالات متحده طراحی کرد و اعتراض‌ها در داخل ایران را با خشونت سرکوب کرد. کنگره موظف است اطمینان حاصل کند که رفع تحریم‌ها این فعالیت‌های وحشتناک را تامین نمی‌کند.»

پیش‌ازاین، واشینگتن‌ فری‌بیکن گزارش داده بود طرحی داخلی از کنگره به دست ‌آورده است که بر اساس آن، مجلس نمایندگان آمریکا در حال فراهم کردن زمینه برای احضار مقام‌های دولت بایدن در زمینه تلاش‌های گسترده برای احیای توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی و آزادسازی میلیاردها دلار پول رژیم ایران است.

حامیان این طرح بر این باورند که دولت بایدن به‌طور غیرقانونی درحال توافق پنهانی با رژیم «تروریست» ایران است تا به آن‌ها میلیاردها دلار پول بدهد و در این مسیر نمی‌خواهد کنگره و مردم آمریکا را در جریان بگذارد.

ران دسنتیس، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، در گفت‌و‌گو با نشریه اسرائیلی هیوم در پاسخ به پرسشی درباره ایران و فعالیت‌های هسته‌ای گفت: «کل معامله اوباما خامنه‌ای (توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵) یک فاجعه بود.»

ران دسنتیس درباره اینکه در صورتی که رئیس‌جمهوری شود چه سیاستی را در مقابل جمهوری اسلامی ایران اتخاذ می‌کند، به هیوم گفت: «وقتی شما به ایرانی‌ها پول می‌دهید، آن‌ها از این پول برای پیشبرد تروریسم و توسعه تسلیحاتی استفاده می‌کنند.»

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی،۲۳ ژوئن ۲۰۲۳