بازداشت کاربران کلاب‌هاوس؛ علیرضا عبدی در تهران بازداشت شد

به‌دنبال انتشار خبرهای تایید نشده از بازداشت چند فعال رسانه‌ای که در شبکه «کلاب‌هاوس» فعالیت می‌کردند، جزییات بیشتری درباره افراد بازداشت‌شده منتشر شده است.

منابع نزدیک به خانواده «علیرضا عبدی»، تایید کرده‌اند که این کاربر روز چهارشنبه هفته گذشته ۳۱خرداد۱۴۰۲، با یورش ماموران امنیتی به خانه‌اش در تهران بازداشت شده و در حال حاضر در بند ۲۰۹ زندان اوین است.

او که از زندانیان سابق سیاسی است و در جریان اعتراضات پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ بازداشت شده بود، در سالگرد این اعتراضات با انتشار تصویری از خود بر مزار جان‌باختگان آن سال در حساب کاربری توییتر خود نوشت: «سالی که شیشه نوشابه بوی کهریزک می‌داد، چقدر دلم ی شکم سیر گریه میخواد»

این فعال رسانه‌ای و زندانی سیاسی همچنین پس از صدور و اجرای فراگیر احکام اعدام نوشته بود: «من، علیرضا عبدی، از داخل ایران با هویت واقعی و مشخص خودم و خیلی واضح می‌گم با قانون اعدام برای هر جرمی مخالفم و برای لغو قانون اعدام، هر کاری که بتونم حاضرم انجام بدم.»

پیش‌از‌این اخبار بازداشت «سایه صیدال»، «دانیال امین«، و «سروناز میثاقیان»، از دیگر فعالان شبکه کلاب‌هاوس تایید شده بود.

کلاب‌هاوس یک شبکه اجتماعی بر مبنای گفت‌وگو صوتی است و شمار زیادی از منتقدان سیاست‌های جمهوری اسلامی در آن فعالیت می‌کنند.

پیش‌از‌این نیز شماری از فعالان شبکه‌های اجتماعی، به‌دلیل گفت‌وگو در اتاق‌های مختلف کلاب‌هاوس، با تعقیب قضایی و احضار مواجه شده بودند.

«حسین رزاق»، فعال رسانه‌ای و از موسسان اتاق «میدان آزادی» در این شبکه اجتماعی، در روز ۱۴آذر۱۴۰۰ در منزل شخصی خود در آمل، توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد.

این فعال رسانه‌‌ای ده روز بعد و در تاریخ ۲۴آذر، با قرار وثیقه دو میلیارد تومانی از سوی شعبه سوم بازپرسی دادسرای آمل به‌صورت موقت آزاد شد.

او پس از آزادی در اتاقی با عنوان «چرا کلاب میدان آزادی توقیف شد؟» افشا کرد که در بازجویی‌ها به او گفته‌اند که در این اتاق در کلاب‌هاوس اعتراضات خیابانی را تئوریزه کرده‌ و مردم را ترغیب به آمدن به خیابان کرده‌اند.

در روزهای یکم و دوم اردیبهشت سال جاری، یک کنفرانس با عنوان «گفت‌وگو برای آزادی ایران»، با حضور چهره‌های شاخص مخالف و منتقد جمهوری اسلامی که در داخل و خارج از ایران سکونت داشتند برگزار شد.

بعد از برگزاری این همایش، شمار زیادی از سخنرانان این کنفرانس به دادسرا احضار شده و برخی نیز بازداشت شدند. برای شماری از این افراد همچون «مهشید ثابت»، «نرگس محمدی»، «گلرخ ایرایی» و «سپیده قلیان» نیز که در زندان بودند، پرونده‌های جدید مفتوح شده است.

نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی درباره بازداشت‌های فعالان کلاب‌هاوس که به‌تازگی بازداشت شده‌اند، توضیحی ارائه نکرده و از اتهامات انتسابی به آن‌ها جزییاتی مطرح نشده است.

بازداشت منتقدان حکومت در شبکه کلاب‌هاوس درحالی صورت می‌گیرد که حامیان حکومت و فعالان سیاسی نزدیک به جمهوری اسلامی، در این شبکه اجتماعی فعال هستند.

برگرفته از سایت ایران وایر،۲۵ ژوئن ۲۰۲۳