وزیر امور خارجه اسرائیل: جمهوری اسلامی سرطانی رو به گسترش است

الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل، در تازه‌ترین اظهار نظر خود ایران را «سرطانی» خواند که به باور او «در حال گسترش است و به هر جایی که می‌رسد آسیب می‌زند».

اشاره کوهن به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که به گفته او «رد پایش در سراسر خاورمیانه و همچنین آسیا، اروپا و آمریکا دیده می‌شود».

وزیر امور خارجه اسرائیل در مقاله‌ای که تلگراف آن را منتشر کرده، به تمجید از روابط نزدیک میان ایران و اسرائیل در دوره پهلوی پرداخت؛ روابطی که پس از انقلاب ۵۷ و استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران خصمانه شد و به نوشته کوهن، اظهارات یهودستیزانه مقام‌های تهران در دهه‌های گذشته بارها خبرساز شده است.

او در این مقاله بار دیگر هشدار داد که ایران با «برنامه سلاح‌های هسته‌ای» به دنبال هژمونی منطقه‌ای است و در این راه امنیت جهانی را تضعیف کرده و موجودیت کشور اسرائیل را همچنان تهدید می‌کند.

وزیر امور خارجه اسرائیل با این‌حال تاکید کرد کشورش هرگز اجازه نخواهد داد که تهران به سلاح هسته‌ای دست یابد.

الی کوهن، با اشاره به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به انتقاد از رویکرد دیپلماتیک جامعه بین‌الملل در رویارویی با ایران پرداخت و تلاش‌های انجام شده برای بازداری ایران در دستیابی به سلاح هسته‌ای را ناکام ارزیابی کرد.

او به صراحت نوشت که «جامعه جهانی در برخورد با رژیم ایران شکست خورده است».

وزیر امور خارجه اسرائیل در بخش دیگری از این مقاله با اشاره به برتری اسرائیل در نفوذ اطلاعاتی، نوشت: «قبلاً ثابت کرده‌ایم که می‌توانیم به پنهان‌ترین اسرار ایران دست پیدا کنیم و پیشنهاد می‌کنم رژیم آیت‌الله توانایی‌های ما را آزمایش نکند.»

هفته گذشته سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل (شین‌بت) از رصد عملیات جمهوری اسلامی ایران برای نفوذ در رسانه‌های اجتماعی این کشور خبر داد. گفته می‌شود هدف از این نفوذ «تشدید شکاف‌های اجتماعی و سیاسی در اسرائیل در میان طیف‌های گوناگون سیاسی» بوده است.

همزمان وآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، فناوری پیشرفته این کشور را بهترین دفاع در برابر ایران و دیگر دشمنان عنوان کرد.

او هدف تهران از سلاح هسته‌ای و استفاده از تروریسم نیابتی علیه اسرائیل را به راه انداختن جنگ‌های فرسایشی به منظور بی‌ثبات کردن منطقه و جهان دانست و تاکید کرد که تشکیلات دفاعی اسرائیل با استفاده از تمام منابع خود برای جلوگیری از دسترسی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کند.

الی کوهن اوایل ماه جاری میلادی در سفر خود به کره جنوبی، جمهوری اسلامی را با کره شمالی مقایسه کرد. او گفت دنیا باید از تجربه کره شمالی، که توانست به سلاح‌های هسته‌ای دست پیدا کند، درس بگیرد و کاری کند که جمهوری اسلامی ایران موفق به چنین کاری نشود.

اسرائیل که برای مقابله با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی مخالف گزینه دیپلماتیک است و به گزینه نظامی و تنگ‌تر کردن حلقه محاصره اقتصادی ایران نظر دارد، به دنبال جلب نظر جامعه جهانی برای فشار بیشتر بر تهران است.

پیش‌تر وزیر امور خارجه اسرائیل در دیدار با مقام‌های ارشد اروپایی در بروکسل اعلام کرد که اروپا برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران، سرآخر کنار اسرائیل خواهد ایستاد.

مذاکرات پشت پرده تهران و واشینگتن بر سر احیای برجام که از ماه پیش رسانه‌ای شد نگرانی تل‌آویو را از برنامه هسته‌ای ایران بیشتر کرده است. اسرائیل همواره مخالف سرسخت توافق برجام بوده است. توافقی که نمایندگاه گروه پنج بعلاوه یک و تهران پس از سال‌ها مذاکره در سال ۲۰۱۵ به آن دست یافتند اما با روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا و خروج از آن در عمل این توافق به تاریخ پیوست.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی،۲۵ ژوئن ۲۰۲۳