درخواست نمایندگان کنگره آمریکا از بایدن برای جلوگیری از دستیابی رژیم ایران به سلاح هسته‌ای

بیش از نیمی از نمایندگان مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای از جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، خواستند تا اقدامات بیشتری برای جلوگیری از دستیابی ایران به توانایی تولید سلاح هسته‌ای ایران انجام دهد و در راستای اعمال مجدد تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران تلاش کند.

به گزارش روز دوشنبه پنجم تیرماه وبسایت «جوئیش اینسایدر»، این نامه را ۲۴۹ قانون‌گذار، از جمله ۱۳۹ نماینده جمهوری‌خواه و ۱۱۰ نماینده دموکرات، امضا کرده‌اند.

در این نامه که روز جمعه برای رئیس جمهوری آمریکا ارسال شده، اشاره‌ای به گزارش‌های اخیر در خصوص مذاکرات یا توافقات احتمالی با ایران نشده است.

این نمایندگان کنگره آمریکا تصریح کرده‌اند: «ایالات متحده باید تلاش‌های خود را برای جلوگیری از دستیابی ایران به توانایی تسلیحات هسته‌ای افزایش دهد و بدون هیچ ابهامی به ایران اطلاع دهد که هر گونه پیشرفت بیشتر در برنامه هسته‌ای‌ آن عواقب شدیدی به دنبال خواهد داشت.»

نویسندگان نامه تاکید کرده‌اند که نباید اجازه داد «ایران برنامه هسته‌ای خود را بدون مجازات پیش ببرد».

پیش از این نیز ۲۶ سناتور آمریکایی در ۳۱ خرداد ماه در نامه‌ای مشابه به جو بایدن، از او خواسته بودند تا از دستیابی جمهوری اسلامی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند.

این سناتورها در ادامه نامه خود به گزارش سال گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص کشف ذرات اورانیوم غنی شده تا سطح ۸۳.۷ درصد اشاره کرده و گفته‌ بودند، ایران امروز قادر به غنی‌سازی اورانیوم تا ۹۰ درصد، سطح تسلیحاتی، است.

نویسندگان این نامه به اظهارات اسفند سال گذشته کالین کال، معاون وزیر دفاع آمریکا اشاره کردند که گفته بود، ایران می‌تواند طی «حدود ۱۲ روز» مواد هسته‌ای لازم برای ساخت یک بمب اتمی را تولید کند.

این ۲۶ سناتور آمریکایی از جو بایدن خواسته‌ بودند در صورتی که ایران دست به غنی‌سازی اورانیوم در سطح تسلیحات هسته‌ای بزند، به همراه سایر کشورهای غربی حاضر در توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام «مکانیسم ماشه» در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را فعال کند تا تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران بازگردانده شوند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۲۷ ژوئن ۲۰۲۳