سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: مورد مصرف پول آزاد شده ایران در عراق به تایید ما می‌رسد

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز دوشنبه ۲۶ ژوئن با اشاره به پول‌های آزاد شده ایران در عراق گفت که جمهوری اسلامی می‌تواند از این پول برای مصارف بشردوستانه استفاده کند.

گزارش رسانه‌ها که به تایید مقامات آمریکا رسیده است نیز حاکی از آن است که اخیرا دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار آمریکا از محل دارایی‌های مسدود شده ایران در عراق آزاد شده است. همزمان گزارش‌هایی از صفر شدن بدهی گازی عراق به ایران منتشر شده است که حدد ۱۱ تریلیون دینار عراقی برآورد می‌شود. میلر در پاسخ به پرسشی در این مورد که آمریکا چطور به عراق برای پرداخت پول گاز چراغ سبز داد و آیا مذاکره یا توافق کوچک بین آمریکا و ایران در این زمینه در جریان است، گفت: «سیاست ما درباره عراق یا ایران تغییر نکرده است. دولت بایدن به اعمال تحریم‌ها علیه ایران ادامه می‌دهد اما از سال ۲۰۱۸، وزارت خارجه معافیت‌هایی برای تحریم‌ها در نظر گرفته است.»

میلر گفت که عراق پول انرژی وارداتی از ایران را به حساب تحت کنترل در عراق واریز می‌کند و این پول می‌تواند برای مصارف بشر دوستانه و غیرتحریمی در دسترس جمهوری اسلامی باشد.

میلر همچنین گفت که این روند به مجوز طرف سوم نیاز دارد و پول به‌طور مستقیم به ایران منتقل نمی‌شود. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که آمریکا همچنان هر نقل و انتقال و مورد استفاده آن را یک‌به‌یک رصد و تایید می‌کند.

میلر در بخش دیگری از این کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت که درباره موضوع شهروندان آمریکایی زندانی در ایران خبر جدیدی ندارد اما این موضوع همچنان برای آمریکا در اولویت است. او همچنین گفت این موضوعی است که شماری از افرادی که در داخل ساختمان وزارت خارجه و دولت‌اند روی آن کار می‌کنند.

این درحالی است که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس خبری روز دوشنبه گفته بود که تبادل زندانیان با آمریکا در دستور کار قرار دارد.

مقامات جمهوری اسلامی پیش از این نیز بارها به‌روشنی و شفاف گفته‌اند که آماده‌اند در مقابل دریافت امتیاز‌هایی از غرب، شهروندان آنها را آزاد کنند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی،۲۷ ژوئن ۲۰۲۳