موساد هویت عامل طرح تروریستی قبرس را فاش کرد

سازمان اطلاعات و امنیت ویژهٔ اسرائیل (موساد) با انتشار بیانیه‌ای در روز پنجشنبه، ۲۹ ژوئن ۲۰۲۳، برخی جزئیات مربوط به خنثی کردن طرح تروریستی جمهوری اسلامی علیه شهروندهای اسرائیل در خاک قبرس را منتشر کرد.

بر اساس ادعای دستگاه امنیتیِ اسرائیل، فردی به نام یوسف شهبازی عباسعلی‌لو مجری طرح تروریستی موردنظر بود؛ فردی که حالا موساد با انتشار بخش‌هایی از بازجویی‌هایش نه تنها هویت بلکه چهره‌اش را نیز در اختیار افکار عمومی قرار داد.

یوسف شهبازی در این ویدئو می‌گوید نخستین مرتبه از طریق یکی از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌نام حسن شوشتری‌زاده، وارد شمالِ قبرس شد. به‌گفته شهبازی، همزمان با ورودش به خاک قبرس رابط‌هایش در سپاه پاسداران به او گفتند آنها اشخاصی را می‌شناسند که پس از ورودش به «قبرس شمالی» می‌توانند او را به «قبرس جنوبی» منتقل کنند؛ اشخاصی که از قرار معلوم پیش‌تر نیز عملیات‌های تروریستی دیگری برای حسن شوشتری‌زاده انجام داده‌اند.

یوسف شهبازی در این ویدئو، که بر پایه ادعای موساد به بازجویی‌های دستگاه امنیتی اسرائیل از او مربوط می‌شود، می‌گوید با پیشنهاد شوشتری‌زاده اسلحه‌اش را در نزدیکی منزل افرادی مخفی کرد که قرار بود او را به جنوبِ قبرس برسانند.

شهبازی در ادامه تاکید می‌کند شهبازی تصویری از فردی که قرار بود هدفِ حمله تروریستی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار بگیرد، و به‌گفته دستگاه‌ اطلاعاتی اسرائیل یک بازرگان یهودی است، را حسن شوشتری‌زاده برایش ارسال کرد؛ تصویر یک شهروند اسرائیلی که شوشتری‌زاده مختصات جغرافیاییِ محل سکونتش را هم در اختیار شهبازی قرار داده بود.

بر اساس روایتِ شهبازی از ماوقع، او پس از دریافت تصویر و آدرس محل سکونت هدفِ عملیات تروریستی، برای مدتی این فرد، روابط و رفت‌وآمدهایش را تحت نظر می‌گیرد و از «سوژه»، منزل او و افرادی که با آنها دیدار می‌کرد عکسبرداری می‌کند؛ عکس‌هایی که همگی برای حسن شوشتری‌زاده ارسال می‌شد.

یوسف شهبازی عباسعلی‌لو در بخش انتهایی این ویدئو می‌گوید برنامه‌اش این بود که اگر هدفِ موردنظر را در مسیری خلوت دید او را با شلیک گلوله به‌قتل برساند؛ هرچند با لو رفتن این طرح تروریستی و دخالت دستگاه‌های اطلاعاتی قبرس، اسرائیل و ایالات متحده آمریکا، فرماندهان این عملیات تروریستی ناموفق به او دستور دادند خاک قبرس را ترک کند و به ایران بازگردد.

با تمامی این اوصاف نکته مهم قابل توجه این است که موساد ادعا می‌کند ماموران این سازمان اطلاعاتی موفق شده‌اند یوسف شهبازی را در خاک ایران بازداشت کرده و پس از بازجویی او، اطلاعاتش را تخلیه کنند.

روزنامه اورشلیم‌پست با انتشار گزارشی در این مورد، از قول یکی از مقام‌های اطلاعاتی اسرائیل چنین نوشت:«ما به هر مقامی که در هر نقطه‌ای از جهان، از جمله در خاک ایران، به ترور یهودیان و اسرائیلی‌ها دست بزند، خواهیم رسید.»؛ نکته‌ای که الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل، نیز در مقاله‌‌ای که روز جمعه، ۲۳ ژوئن ۲۰۲۳، برای روزنامه تلگراف نوشت بر آن تاکید کرد. الی کوهن در آن مقاله نوشت اسرائیل به «پنهانی‌ترین اسرار» جمهوری اسلامی ایران نیز اشراف دارد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۳۰ ژوئن ۲۰۲۳