حکم اعدام عباس دریس در دیوان عالی کشور تایید شد

در ادامه افزایش صدور احکام سنگین برای معترضان، «فرشته تابانیان»، وکیل «عباس دریس»، از معترضان آبان ۹۸ و متهمان «کشتار نیزار ماهشهر»، خبر از تایید حکم اعدام موکلش در دیوان عالی کشور داد.

خانم تابانیان شب سه‌شنبه سیزدهم تیرماه در توییتی نوشت: «حکم اعدام موکلم عباس دریس در شعبه سی‌و‌نُه دیوان عالی کشور به اتهام محاربه بدون توجه به ایرادات ذکر شده تایید شد. از این حکم اعاده دارسی خواهم کرد. متاسفانه حتی این حکم به من ابلاغ نشد و من از طریق ابلاغ استحضاری شعبه اول دادگاه انقلاب ماهشهر متوجه شدم.»

این کارگر معترض بابت اتهام «محاربه» توسط دادگاه انقلاب ماهشهر، به اعدام محکوم شده‌ بود. محسن دریس، برادر عباس، نیز در پرونده «کشتار نیزار ماهشهر» دستگیر شده بود که بعدتر در دادگاه تبرئه شد. این دو برادر هردو از تاریخ ۱۷آذر۱۳۹۸، به دست ماموران اطلاعات بازداشت، و در تاریخ ۱۸آذر، در شعبه سوم بازپرسی دادسرای بندر ماهشهر، به ریاست قاضی «حسن سالمی» مورد بازپرسی قرار گرفتند.

یکی از موارد اتهامی عباس دریس قتل عمد یک مامور نوپو در جریان اعتراضات آبان سال ۱۳۹۸ بود و برادر او محسن نیز، با اتهام معاونت در قتل مواجه بود. با این حال وکیل او پیشتر تایید کرده بود که موفق شده «رضایت ولی‌دم را بدون هیچ هزینه‌ای( دیه‌ای)» بگیرد و همچنین ابراز امیدواری کرده که «حکم اعدام عباس دريس در دیوان عالی نقض شود.»

عباس دریس در جلسات بازپرسی، حضور در تجمعات اعتراضی را پذیرفته، اما هرگونه دخالت در آتش زدن لاستیک و بستن جاده‌های شهرک چمران را انکار کرده است. این شهروند معترض، بعد از انجام بازپرسی‌ها، در اختیار سازمان اطلاعات سپاه قرار داده شد و در جریان بازجویی توسط ماموران اطلاعات سپاه، به تیراندازی با سلاح کلاشینکف به سوی نیروهای امنیتی اقرار کرد.

پیشتر، منابع مطلع به «ایران‌وایر» خبر داده بودند که «کفایه حزباوی»، همسر عباس دریس پس از پیگیری‌های بسیار پرونده، به تهران نیز مراجعه کرده و در آن‌جا به او گفته شده بود که همسرش حکم اعدام دریافت خواهد کرد.

برگرفته از سایت ایران وایر،۵ جولای ۲۰۲۳