دیوان عالی کشور حکم شش سال حبس و ۱۰ سال تبعید سهند نورمحمدزاده، از بازداشت‌شدگان جنبش ژینا را تأیید کرد

حامد احمدی، وکیل سهند نورمحمدزاده، از بازداشت‌شدگان جنبش اعتراضی ژینا در گفت‌وگو با «شبکه شرق» گفت در مراجعه به شعبه یک دادسرای امنیت اوین تأیید حکم موکلش در شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور به او ابلاغ شد.

براین اساس سهند نورمحمدزاده به شش سال حبس و ۱۰ سال تبعید محکوم شده است. این در حالی است که احمدی می‌گوید شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور ابتدا اتهام محاربه سهند نورمحمدزاده را رد و حکم او را غیرقانونی خوانده بود اما اکنون همان شعبه اتهام محاربه را تأیید کرده ولی اعدام را به تبعید به کهنوج کرمان تبدیل کرده است. او با بیان این‌که قطعاً درخواست اعاده دادرسی می‌کند، افزود: «برای ما غیرقابل باور است که یک شعبه دیوان عالی کشور در یک پرونده و یک موضوع، ظرف دو ـ سه ماه، دو حکم متفاوت صادر کرده است.»

مأموران اطلاعات سپاه پاسداران ۱۲ مهر ۱۴۰۱ سهند نورمحمدزاده، قهرمان پرورش‌ اندام در رده جوانان استان البرز را مقابل در خانه‌اش در تهران بازداشت کردند. شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران ۱۶ آبان‌ماه‌ سال گذشته این جوان ۲۷ ساله را به اتهام «محاربه از طریق تخریب و ایجاد حریق در وسایل عمومی به منظور اخلال در نظم و امنیت کشور و مقابله با حکومت اسلامی، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق شرکت در تجمعات» محاکمه کرد. ۱۲ آذرماه همان سال وکیل سهند صدور حکم اعدام برای او به‌دلیل اتهام «محاربه» را تأیید کرد اما در ۱۰ فروردین سال جاری اعلام کرد که حکم اعدام موکلش لغو شده است. سهند نورمحمدزاده یک بار در تماس تلفنی از زندان فشافویه گفته بود که بارها با چشم‌بند «اعدام نمایشی» شده‌ است.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه،۶ جولای ۲۰۲۳