فایننشال تایمز: روسیه یک کارخانه تولید مشترک پهپاد نظامی با ایران تاسیس کرده است

روزنامه بریتانیایی تایمز مالی – فایننشال تایمز – گفته است که ایران و روسیه با ایجاد کارخانه‌ای در جمهوری تاتارستان روسیه در تولید تبدیل پهپاد غیرنظامی برای مصارف نظامی همکاری دارند.

به نوشته این روزنامه، شرکت آلباتروس با مشارکت روسیه و ایران پهپادهای شناسایی برای وزارت دفاع روسیه تولید کرده و تقریباً ۵۰ فروند از تولیدات آن برای نبرد در شرق اوکراین تحویل ارتش روسیه شده است.

براساس این گزارش، این کارخانه در مرکز مشارکت فناوری رو به گسترش روسیه و ایران قرار دارد و دولت روسیه پیشتر آن را به محلی برای تغییر پهپادهای غیرنظامی داخلی برای مصارف نظامی تبدیل کرده است. این اقدام برای مقابله با تحریم‌های غرب علیه قطعات مورد استفاده در پهپادهای روسی صورت گرفته است.

به گفته این روزنامه، اخیرا آگهی‌ها و پست‌هایی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده که از جمله شامل استخدام مهندسان هواپیمای بدون سرنشین و فارسی‌زبانان قادر به ترجمه «اسناد فنی» برای این کارخانه است.

شرکت آلباتروس در زمینه فناوری کشاورزی تخصص داشته و کارخانه جدید خود را در منطقه ویژه اقتصادی آلابوگا در تاتارستان احداث کرده است.

پیشتر، ایالات متحده ادعا کرده بود که این منطقه مرکز همکاری با ایران برای توسعه ظرفیت روسیه در ساخت پهپاد نظامی است.

گروه ایروارز Airwars مستقر در دانشگاه گلداسمیت لندن که در زمینه نظارت بر درگیری فعالیت دارد گفته است که از اکتبر سال گذشته تا کنون، پارک صنعتی-تجاری واقع در نزدیکی شهر آلابوگا ده‌ها آگهی استخدامی برای مشاغلی مانند مدیر تولید پهپاد، طراح پهپاد و کارشناس ارشد فن‌آوری پهپاد منتشر کرده است.

به گفته این گروه، در برخی از آگهی‌ها همکاری با وزارت دفاع روسیه به صراحت ذکر شده و به خصوص در شماری از آگهی‌های مربوط به فعالیت پهپادی شرط درک «فرایندهای مهندسی معکوس» مورد تاکید قرار گرفته است.

احتمالا دلیل این است که اجزای کلیدی برنامه هواپیماهای بدون سرنشین ایران، از جمله موتورها، از فناوری خریداری شده یا به دست آمده از تولیدات سایر کشورها برداشته شده است.

روسیه به طور گسترده برای حمله به زیرساخت‌ها و مناطق غیرنظامی اوکراین پهپادهای انتحاری به کار می‌گیرد

از ماه آوریل، این پارک تجاری آگهی‌هایی را برای استخدام مترجم فارسی که ملزم به مسافرت، ترجمه همزمان و ترجمه مدارک فنی باشند درج کرده است.

روزنامه تایمز مالی در ادامه گزارش خود یادآور شده است که در ماه ژوئن، کاخ سفید عکس‌های ماهواره‌ای از دو ساختمان در منطقه آلابوگا را منتشر و آنها را از مراکز مهم فعالیت ایران برای کمک به روسیه برای افزایش ظرفیت تولید هواپیماهای بدون سرنشین نظامی معرفی کرد. سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا هم گفته است که ایالات متحده نگران آن است که روسیه و ایران برای تولید پهپادهای ایرانی در داخل روسیه همکاری می‌کنند.

این روزنامه افزوده است که با کمک ایروارز، توانسته آلباتروس را به عنوان سازنده هواپیماهای بدون سرنشین مستقر در یکی از این ساختمان‌ها شناسایی کند و به نظر می‌رسد آدرس ثبت شده در وب‌سایت آلباتروس با مکان شناسایی‌شده توسط تصاویر ماهواره‌ای ایالات متحده مطابقت دارد.

در این گزارش آمده است که ایران صدها هواپیمای بدون سرنشین کامیکازه از نوع شاهد را به روسیه تحویل داده که برای حمله به زیرساخت‌ها و مراکز غیرنظامی اوکراین به کار می‌رود هرچند این روزنامه و گروه ایروارز شواهدی از ساخت پهپاد شاهد در کارخانه مورد نظر پیدا نکرده‌اند.

منابع اطلاعاتی آمریکا معتقدند که روسیه صدها فروند پهپاد انتحاری را از ایران تحویل گرفته و در اوکراین به کار برده است.

کاخ سفید گفته است که آلابوگا یک سایت صنعتی در حال گسترش است و امکان دارد کارخانه تولید پهپادهای ایرانی-روسی در اوایل سال آینده به طور کامل عملیاتی شود در حالیکه تصاویر رسانه‌های اجتماعی روسیه و رسانه‌های محلی نشان می‌دهد که آلباتروس تولید پهپاد را از ماه ژانویه در این سایت آغاز کرده است.

به نوشته تایمز مالی، آلباتروس خود را سازنده هواپیماهای بدون سرنشین برای مصارف کشاورزی و نقشه‌برداری توصیف کرده اما یکی از بنیانگذاران این شرکت، در مصاحبه‌هایی به تامین تجهیزات نظامی اعتراف کرده است.

او گفته است که ۷۰ درصد از قطعات آلباتروس ساخت روسیه است، در حالی که سایر قطعات مانند موتور از چین و سایر کشورها دریافت شده است.

این گزارش می‌افزاید که برنامه پهپادی ایران از دهه ۱۹۹۰ در حال گسترش بوده و به گفته مرکز تحلیل‌ داده‌های دریایی، ایران در حال حاضر یک فناوری بالغ و اثبات شده در این زمینه دارد.

به گفته این مرکز، پهپادهای ایرانی در حد فاصل پهپادهای پیشرفته و گرانقیمت با برد زیاد و پهپادهای ارزانقیمت با برد زیر ۱۰۰ کیلومتر قرار دارند.

براساس این گزارش، ایران از اوایل دهه ۲۰۰۰، فعالیت خارجی هم از طریق انتقال پهپاد چه به طور مستقیم و چه از طریق عرضه کیت‌های مونتاژ را به گروه‌های نیابتی و سایر کشورها آغاز کرده است و از جمله رئیس جمهور ونزوئلا در سال ۲۰۱۲ تأیید کرد که دولت او فناوری ساخت هواپیماهای بدون سرنشین و همچنین زیرساخت‌های مربوطه را از حکومت ایران خریداری کرده است.

منابع اوکراینی در مواردی از یافتن قطعات پهپادهای ساخت ایران ساقط شده در حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی خبر داده و رژیم ایران را رسما به تحویل پهپادهای جنگی به روسیه متهم کرده‌اند.

در مقابل، رژیم ایران همواره تحویل پهپاد به طرف‌های جنگ در اوکراین را تکذیب کرده است.

برگفته ای از سایت بی بی سی فارسی،۶ جولای ۲۰۲۳