افزایش فشارهای حکومتی در آستانه سالگرد مهسا امینی؛ ۵۴ وکیل در بوکان احضار شدند

منابع حقوق بشری از احضار ۵۴ وکیل دادگستری فعال در شهرستان بوکان که پیشتر بیانیه‌ای را در حمایت از خانواده مهسا (ژینا) امینی منتشر کرده‌ بودند خبر می‌دهند.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو که اخبار مناطق کردنشین را پوشش می‌دهد روز پنج‌شنبه، ۲۲ تیر، گزارش داد که دادسرای عمومی و انقلاب بوکان با ارسال یک ابلاغیه، از این وکلا خواسته در فاصله سه‌شنبه ٢٠ تیرماه تا پنج روز پس از آن، برای «ادای توضیح» در این دادسرا حاضر شوند.

بر اساس این گزارش، این وکلا شهریور ۱۴۰۱ در پی مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد با انتشار بیانیه‌ای حمایت کامل خود از خانواده او را اعلام و «ارتکاب رفتار غیرقانونی از جانب نهاد و ارگان‌ها» را محکوم کرده بودند.

مهسا امینی ۲۲ ساله اواخر شهریور سال گذشته به دست نیروهای گشت ارشاد در تهران در ارتباط با حجاب اجباری بازداشت شد و پس از مدت کوتاهی جان باخت.

به گفته خانواده‌ مهسا، او در دوران بازداشت، از چندین ناحیه مورد ضرب و جرح قرار گرفته بود.

با وجود شکایت خانواده امینی، هنوز دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به پرونده جان باختن مهسا رسیدگی نکرده و فرد یا افرادی را به عنوان متهم پرونده او معرفی نکرده است.

به نوشته هه‌نگاو، دادسرای عمومی و انقلاب بوکان در ابلاغیه خود مدعی شده که این ۵۴ وکیل «عکس، تصاویر و مطالب خلاف عفت عمومی» منتشر کرده‌اند.

این سازمان حقوق بشری، با انتشار اسامی وکلای احضارشده، به نقل از منابع مطلع خود افزود که دادستان بوکان از اواخر شهریور پارسال، به دلیل انتشار بیانیه، این وکلای دادگستری را «به صورت مستمر و با توجیه متناقض تحت فشار قرار داده است».

جان باختن مهسا امینی موجی از اعتراضات سراسری را در داخل و خارج ایران با شعار «زن، زندگی، آزادی» به دنبال داشت و پاسخ حکومت برای مهار آن سرکوبی گسترده و خشونت‌بار بود، از جمله نیروهای امنیتی بیش از ۵۰۰ معترض را در خیابان‌ها و اماکن عمومی هدف گلوله قرار داده و کشتند.

همچنین در ماه‌های اخیر، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی با اعدام هفت معترض بازداشت‌شده و همچنین شدت بخشیدن به اعدام‌ها در زندان‌های ایران، در پی تداوم و استیلای فضای رعب و سرکوب بوده است.

حال، دو ماه مانده به سالگرد جان باختن مهسا امینی، فشارها بر خانواده‌های دادخواه نیز افزایش یافته است.

چند روز پس از صدور حکم «حبس و شلاق» برای پدر دادخواه سارینا ساعدی، دادگاهی در شهر بوکان در حکمی دیگر حسن امینی، برادر محمد امینی، معترض کشته شده به دست نیروهای امنیتی، را نیز به «شش ماه و نیم حبس و تحمل ۴۰ ضربه شلاق» محکوم کرد.

حسن امینی به دلیل حضور در آرامگاه کشته‌شدگان اعتراضات در بوکان و سقز به «اخلال در نظم عمومی» متهم شد.

روز پنج‌شنبه، فرمانده کل سپاه پاسداران در سفری به خوزستان با اشاره تلویحی به احتمال اوج‌گیری اعتراضات در کشور تهدید کرد که سپاه با «ناامن‌کنندگان کشور» نیز «محاربه» می‌کند و در صورت هرگونه اعتراضی، «طومار» مخالفان را «درهم می‌پیچد».

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۱۴ جولای ۲۰۲۳