دفاع بغداد از مبادله نفت عراق با گاز ایران

مقام‌های عراقی روز پنجشنبه ۲۲ تیر (۱۳ ژوئیه) از قرارداد میان بغداد و تهران برای مبادله گاز ایران با نفت عراق دفاع کردند و گفتند که این توافق ناقض تحریم‌های آمریکا نیست و در عین حال مانع بدتر شدن بحران برق در عراق می‌شود. 

دولت بغداد در تلاش است در روابط با دو متحد اصلی خود یعنی واشنگتن و تهران تعادل برقرار کند. اجرای توافق قبلی که به موجب آن عراق در ازای دریافت گاز ایران دلار پرداخت می‌کرد عملا با مشکل و اختلال همراه شد چرا که واشنگتن از تصویب معافیت‌های تحریمی خودداری کرد. وصول نشدن پرداخت‌های عراق به ایران در ازای خرید برق، باعث شد که جمهوری اسلامی ایران ارائه گاز و برق به عراق را کاهش دهد. عراق گفته است که صادرات گاز ایران از ابتدای ماه ژوئیه به نصف کاهش یافته است.  

تهران در مقابل گفته است که کاهش صادرات گاز از ایران به عراق به دلیل مشکلات فنی بوده و تهران عامدانه جریان گاز را کاهش نداده است. 

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، دو روز پیش اعلام کرد که برای پایان دادن به مسئله و مشکل تکراری پرداخت پول به تهران، عراق آماده است تا در ازای دریافت گاز ایران، نفت خام بدهد. او هشدار داد که واشنگتن هنوز معافیتی برای پرداخت ۱۱ میلیارد دلار بدهی بغداد به تهران اعطا نکرده است و این پول در حساب‌های جمهوری اسلامی ایران در بانک تجارت عراق است.

به دنبال اعلام توافق تبادل پایاپای نفت و گاز میان ایران وعراق، السودانی گفت که «تامین گاز ایران از سر گرفته شده است و به مقادیر قبلی بازخواهد گشت.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام ارشد سیاسی نزدیک به دولت السودانی که نامش را فاش نکرد، نوشت که بر اساس توافق اخیر، عراق روزانه ۲۵۰ هزار بشکه نفت خام به ایران ارسال می‌کند. 

این مقام گفت تحریم‌های ایالات متحده نقض نخواهد شد زیرا این تحریم ها بر تراکنش‌های مالی اعمال می‌شود – و نه معاملات پایاپای. او گفت که عراق رسما به واشنگتن درباره این تنظیمات اطلاع نداده است. 

واشنگتن نگران رابطه ایران و عراق است، به‌ویژه در شرایطی که شمار زیادی از گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در دولت و پارلمان‌ عراق‌اند. 

ایالات متحده در اواخر سال ۲۰۲۲ پس از مشکوک شدن به انتقال پول به ایران، سوریه و نهادهای تحریم‌شده، اقدامات کنترل‌کننده و محدودیت‌های خود را در دسترسی عراق به ذخایر خارجی خود در بانک مرکزی آمریکا محدود کرد. این اقدام باعث کاهش ارزش دینار عراق و خشم عمومی شد. 

عراق اخیرا از امضای قرارداد عظیم ۲۷ میلیارد دلاری برای تقویت پروژه‌هایی تولید برق با شرکت فرانسوی توتال خبر داد. تحلیلگران می‌گویند که این توافق امیدواری‌ها به بی‌نیازی عراق از واردات گاز ایران در سال‌های آینده را افزایش می‌دهد. 

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی،۱۴ جولای ۲۰۲۳