عباس دریس، از معترضان آبان ۹۸، در خطر اعدام

فرشته تابانیان، وکیل عباس دریس، از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های سال ۹۸ در ماهشهر، از خطر تایید حکم اعدام این شهروند خبر داد.

عباس دریس، کارگر زندانی اهل ماهشهر، سال ۹۸ و در جریان اعتراض‌های مردمی همراه با برادرش محسن بازداشت شد. پس از پرونده‌سازی نهادهای امنیتی برای دریس، او به «محاربه، اخلال در نظم و مشارکت در قتل یکی از نیروهای یگان ویژه» متهم شد. عباس دریس در مدت بازداشت زیر شکنجه و فشارهای روانی، وادار شد علیه خود اعتراف کند و این اتهام‌ها را بپذیرد. پذیرش این اتهامات هم به صدور حکم اعدام برای او منتهی شد.

فرشته تابانیان در مصاحبه با روزنامه شرق، در مورد قبول این پرونده و ماجرای آن گفت: «زمانی که پرونده به دادگاه انقلاب ماهشهر ارجاع شد، من به عنوان وکیل وارد پرونده شدم. آن زمان به نظریه کارشناسان اسلحه و هیئت سه‌نفره اولیه اعتراض کردم اما به این اعتراض اهمیتی ندادند و موضوع به هیئت پنج‌‌نفره ارجاع نشد.

به گفته تابانیان، در گزارش پزشکی قانونی در این پرونده مشخص نشده که گلوله شلیک‌شده متعلق به اسلحه دریس بوده است یا خیر. پزشکی قانونی صرفا اعلام کرده که گلوله از اسلحه کلاشنیکف شلیک شده، ولی مشخص نیست اسلحه مدنظر همان اسلحه آقای دریس است یا خیر.»

این وکیل پس از صدور حکم محاربه، به رای دادگاه اعتراض کرد. با وجود این، حکم در دیوان عالی کشور نیز تایید شد. از طرفی، خانواده صیادی، مامور کشته‌شده در اعتراض‌ها، اعلام کرده‌اند که از عباس دریس شکایتی ندارند اما ارسال کتبی این رضایت‌نامه به دادگاه هم در نظر قاضی برای اجرای مجازات محاربه تغییری نداد.

وکیل عباس دریس از ثبت درخواست اعاده دادرسی برای موکل خود تا پایان وقت اداری شنبه ۲۴ تیر خبر داد و افزود: «بر اساس تبصره ماده ۴۷۸ قانون آیین دادرسی کیفری، با وصول درخواست اعاده دادرسی در جرائم سالب حیات، باید دستور توقف اجرای حکم صادر شود؛ بر این مبنا، ما تلاش می‌کنیم با توجه به ثبت درخواست اعاده دادرسی، تا دو سه روز آینده ابتدا دستور توقف اجرای حکم را از دیوان عالی کشور بگیریم و سپس مراحل قانونی لازم برای پیگیری موضوع را طی کنیم.»

عباس دریس کارگر اداره برق شهرک ممکو بود که بعد از ۲۰ سال کار، به دلیل مشکلات مالی دستفروشی هم می‌کرد. فرزندان عباس دریس، هفته گذشته به دنبال تایید حکم اعدام پدرشان در دیوان عالی کشور، با انتشار ویدیویی خواستار کمک شدند. علی، یکی از فرزندان عباس دریس، می‌گوید: «ما جز پدرمان کسی را نداریم. مادر ما در پی کسب اطلاع از صدور حکم اعدام برای پدرمان سکته کرد و فوت شد. از همه دنیا تقاضا داریم در آزادی پدرمان به ما کمک کنند.»

مادر عباس دریس نیز پس از تایید حکم اعدام فرزندش در دیوان عالی کشور، با انتشار ویدیویی جداگانه خواستار لغو حکم اعدام او شد. در این ویدیو، او در حالی که دو نوه‌اش کنارش نشسته‌اند، با بغض می‌گوید: «عباس پدر سه فرزند است و مادر خانواده فوت شده است. پسرم بی گناه است، اعدامش نکنید.»

به گزارش رصد بلوچستان، علی دریس، فرزند ارشد عباس دریس، در نامه‌ای خطاب به مردم ایران و جهان از آنان برای لغو حکم اعدام پدرش درخواست کمک کرده است. او در این نامه نوشت: «درد‌دل‌هایم؛ شنیدم که زحمت کشیدید و نامه مرا پخش کردید. گفتم کمی بیشتر آشنایتان کنم با زندگی‌مان. راستش من تا کلاس ۱۱ درس خواندم و الان مدرسه نمی‌روم. دو برادر کوچکم سواد ندارند، اصلا مدرسه نرفتند. من کار هم نمی‌کنم؛ چون اگر سرکار بروم برادر کوچک‌ترم تو خونه تنها می‌مونه. مادربزرگم پیر است و متاسفانه نابینا. بعد از مرگ مادرم زندگی‌مان سخت شد. الان یک سال است سر خاک مادرم نرفتیم، چون او را در اهواز خاک کردند و اهواز از ماهشهر خیلی دور است.»

علی دریس با اشاره به وضعیت پدرش در زندان ادامه می‌دهد: «من از وقتی پدرم زندان رفته، او را ندیدم. الان که زندان سپیدار اهوازه ما ملاقات نرفتیم. از برج ۱۱ او را بردند اهواز و هیچ‌کس نتونست ملاقات بره. وقتی هم اینجا بود قبول نمی‌کرد بریم ملاقاتش. می‌گفت جای خوبی نیست. نیایید. سعی می‌کنم هر وقت تونستم بیشتر بنویسم.»

عباس دریس که در زندان سپیدار اهواز محبوس است، پیش‌تر در شعبه اول دادگاه انقلاب ماهشهر، بابت اتهام محاربه به اعدام محکوم شده بود. در همان مرحله، محسن دریس، برادر و هم‌پرونده‌ای او، از اتهام‌های انتسابی تبرئه شد.

اولین جلسه رسیدگی به اتهام‌های این دو برادر به ریاست قاضی سیدمهران مهمان‌نواز در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ و به بهانه‌های امنیتی، در زندان ماهشهر برگزار شده بود. ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ دومین جلسه رسیدگی به اتهامات برادران دریس در شعبه اول دادگاه انقلاب ماهشهر ادامه یافت. در این بخش از پرونده، اتهام عباس دریس «محاربه و قدرت‌نمایی با اسلحه جنگی کلاشنیکف و اخلال در نظم عمومی و حمل اسلحه جنگی کلاش» و اتهام محسن دریس «محاربه و قدرت‌نمایی با سلاح جنگی کلاش، اخلال در نظم عمومی از طریق تیراندازی و حمل و نگهداری سلاح جنگی کلاش» اعلام شد.

ماموران معاونت اطلاعات قرارگاه ابوالفضل محسن و عباس دریس را در تاریخ ۱۷ آذرماه ۹۸ بازداشت کردند. در آن زمان، عباس دریس ضمن پذیرش حضور در تجمع‌های اعتراضی شهرک چمران در تاریخ ۲۷ آبان ۹۸، هرگونه دخالت در آتش زدن لاستیک و بستن جاده‌های شهرک را انکار کرد؛ اما پس از صدور قرار بازداشت موقت دوماهه، عباس دریس در اختیار سازمان اطلاعات سپاه قرار داده شد و او پس از بازجویی ماموران اطلاعات سپاه، به تیراندازی با سلاح کلاشنیکف به سوی نیروهای امنیتی اقرار کرد. با این حال در جریان اخذ آخرین دفاع در این شعبه بازپرسی، دخالت در تیراندازی به سروان رضا صیادی، از ماموران یگان ویژه فراجا، را منکر شد.

عباس دریس، متولد ۱۳۵۲ فرزند معتوگ، پدر سه پسر ۱۴، ۱۶ و ۹ ساله است. او اصالتا اهل شهرستان آبادان است و بعدها به دلیل جنگ به شهرک چمران واقع در بندر ماهشهر مهاجرت کرد. محسن دریس نیز متولد سال ۱۳۷۱ و پدر یک کودک شش ساله است.

ویدیو اعتراف‌های این دو نفر در خصوص تیراندازی و قتل سروان رضا صیادی دی‌ماه ۱۳۹۸ از صداوسیمای جمهوری اسلامی پخش شد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی،۱۶ جولای ۲۰۲۳