دانشگاههای ایران جای شبه نظامیان حشدالشعبی نیست

به گزارش وسائل ارتباط جمعی، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خبر داده که نیروهای گروه شبه‌نظامی حشدالشعبی عراق در دانشگاه‌های ایران، به ویژه دانشگاه تهران، به عنوان دانشجو پذیرفته خواهند شد. محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران نیز در نشستی که در حضور مصطفی رستمی نماینده علی خامنه‌ای در دانشگاه‌ها با جمعی از دانشجویان عراقی در این دانشگاه برگزار شد، از این موضوع استقبال کرده است.

حکومت اسلامی ایران که سالهاست بسیجی های کم سواد و اساتید کم بهره از دانش روز را در قالب دانشجو و استاد به دانشگاه‌های کشور تحمیل کرده، اکنون پا را فراتر گذاشته و قصد دارد شبه نظامیان شیعه عراقی را نیز به عنوان دانشجو وارد این دانشگاه‌ها کند. در شرایطی که دانشجویان کشور از دانشگاه ها اخراج و زندانی می شوند و داوطلبان مستعد بیشماری بدلیل برخی سهمیه بندی ها از ورود به دانشگاههای دولتی محروم می شوند، ارائه خدمات آموزش عالی از طرف دانشگاه تهران به شبه‌نظامی حشدالشعبی به بهانه “گسترش همکاری علمی و آموزشی”، که در گفتگوی مقامات این دانشگاه با معاون تعلیم حشدالشعبی آورده شده، اعلام ضدیت آشکار با مردم ایران و دهن کجی به آنها و حق تحصیل فرزندانشان در دانشگاه‌های دولتی است.

ورود این نیروهای شبه نظامی به دانشگاهها در کنار دهها هزار دانشجوی بسیجی که به صرف «بسیجی بودن» وارد دانشگاه شده‌اند ( بر اساس آمار سال ۱۳۸۵، ۲۷ درصد دانشجویان بسیجی هستند) به همراه اخراج استادان لایق و به خدمت گرفتن اساتید بسیجی به جای آنها، معنایی به جز نظامی کردن فضای دانشگاه‌های کشور، سرکوب بیشتر دانشجویان ایران و تک قطبی کردن فضای فرهنگی و علمی دانشگاه به نفع نظامیان حکومت اسلامی ندارد.

اگر حکومت اسلامی در پیش برد این پروژه ضد ملی موفق شود، دیر نیست که نظامیان وابسته به فاطمیون، جهاد اسلامی و دیگر گروه های شبه نظامی را هم وارد دانشگاه های ایران نموده و این دانشگاه‌ها را بیش از پیش از فرزندان ملت ایران خالی کند.

در واکنش به این تحول، فعالین دانشجویی دانشگاه تهران در بیانیه‌ای با عنوان «حذف دانشجو، جذب رزمجو» اعلام کرده‌اند که حضور نیروهای نظامی را در دانشگاه چه در لباس رزم و چه در لباس درس نمی‌پذیرند و در برابر آن مقاومت خواهند کرد. آنها در بیانیه خود به صراحت گفته‌اند که اجازه نخواهند داد تا بیش از این حماقت ها و بلاهت های خودفروختگان طماع و مزدوران دربار، نام دانشگاه تهران را لکه‌دار کند.

اتحاد جمهوری خواهان ایران ضمن محکوم کردن این پروژه ضد ملی حکومت اسلامی ایران و مسئولین دانشگاه تهران، از مواضع فعالین دانشجویی دانشگاه تهران حمایت کرده و از دانشجویان دیگر دانشگاهها، اساتید و همه مردم ایران می خواهد که با حمایت از فعالین دانشجویی دانشگاه تهران با مقابله با این پروژه برخیزند.

هیات سیاسی اجرایی اتحاد جمهوری خواهان ایران
بیست و ششم تیرماه ۱۴۰۲

برگرفته ای از سایت ایران امروز،۱۸ جولای ۲۰۲۳