افسانه بایگان هم به مراجعه اجباری به روانشناس برای «درمان بیماری روحی» محکوم شد

به دنبال صدور حکم برای آزاده صمدی و لیلا بلوکات، بازیگران سینما، به دلیل مخالفت با حجاب اجباری، روز سه‌شنبه، ۲۷ تیر، اعلام شد افسانه بایگان، دیگر بازیگر سینما، نیز به حبس تعزیری و مراجعه اجباری به مراکز روانشناسی برای درمان «بیماری روحیِ شخصیت ضد خانواده» محکوم شده است.

روز ۲۴ تیر رسانه‌ها نوشتند که یکی از مجازات‌های تعیین‌شده برای آزاده صمدی در حکم صادره در شعبه ۱۰۸۸ دادگاه کیفری دو تهران، آن است که او باید «دو هفته یک بار» به مراکز روانشناسی «برای مداوای بیماری ضد اجتماعی خود» مراجعه کند و در نهایت «گواهی سلامت» خود را به مقامات ارائه دهد.

مهدی کوهیان، عضو کمیته پیگیری حقوقی و قضایی خانه سینما برای رسیدگی به وضعیت هنرمندان در جریان اعتراض‌های سال گذشته، روز ۲۷ تیر خبر داد که همین شعبه دادگاه کیفری دو حکم داده که خانم بایگان باید «هر هفته یک بار» به مراکز روانشناسی مراجعه کند تا «بیماری روحی شخصیت ضد خانواده» خود را درمان کند و «در پایان دوره درمان گواهی سلامت خود را ارائه نماید.»

او همچنین اعلام کرده که این بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون به دلیل استفاده از «کلاه» در اماکن عمومی به «دو سال حبس تعزیری» محکوم شده که به مدت پنج سال تعلیق شده است.

آقای کوهیان در توئیتر نوشته که دیگر مجازات‌های تعیین‌شده برای خانم بایگان «مطالعه کتاب و خلاصه‌سازی دستنوشت آن ظرف مهلت دو ماه»، «دو سال» ممنوع‌الخروجی و «ممنوعیت استفاده مستقیم یا با واسطه فضای مجازی (با از دسترس خارج نمودن سیم‌کارت‌ها و خطوط تلفن همراه و ثابت و گوشی‌های مورد استفاده متهم متعلق به وی یاسایرین) به مدت دو سال» است.

این سینماگر و وکیل دادگستری با انتقاد از شعبه ۱۰۸۸ دادگاه کیفری دو نوشت که این شعبه «هر روز با دیروز خودش در استفاده از ادبیات شنیع و شوکه کننده مسابقه می‌دهد».

اصرار قاضی در صدور حکمی مشابه برای افسانه بایگان در حالی است که بعد از انتشار حکم آزاده صمدی و اشاره به الزام مراجعه به مراکز روانشناسی، کانون کارگردانان و اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران با انتشار بیانیه مشترکی در روز ۲۴ تیر این حکم را «توهین به شعور تمام اهالی سینما» خواندند.

این دو صنف سینمایی اعلام کردند: «تمام‌قد در کنار تمام بازیگران زن سینمای ایران و سینماگرانی که ناجوانمردانه با حکم‌های مشابه تحقیر می‌شوند ایستاده‌ایم.»

مرضیه برومند، مدیرعامل خانه سینما، نیز روز ۲۶ تیر در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد درباره قاضی صادرکننده این حکم‌ها گفت: «به نظر می‌آید ایشان از سندروم دیده شدن و علاقه به شهرت رنج می‌برند.»

اما در همان روز اعلام شد که لیلا بلوکات، دیگر بازیگری که عکس خود با «کلاه» را منتشر کرده بود، به دو سال ممنوعیت از فعالیت و شش ماه حبس تعزیری در زندان‌های استان سمنان محکوم شده است.

این احکام با واکنش گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی و سینماگران هم مواجه شده است.

ترانه علیدوستی،‌ بازیگر سینما، که خود مخالف حجاب اجباری و از حامیان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» است، درباره حکم آزاده صمدی در شبکه اجتماعی ترِدز نوشت: «اگه کلاه گذاشتن و گردنِ بیرون بیماری ضداجتماعیه، چرا پس شهرزاد رو نگاه می‌کردید؟»

هانیه توسلی، دیگر بازیگر سینمای ایران و حامی معترضان، هم در یک استوری اینستاگرامی، حکم صادر شده برای آزاده صمدی را «خنده‌دار» دانست و نوشت: «از کی تا حالا کلاه سر کردن جرم شده؟»

این احکام در حالی صادر شده که تعدادی از بازیگران سینما از ابتدای امسال بدون رعایت کردن حجاب اجباری در مراسم و اماکن عمومی ظاهر شده‌اند.

فاطمه معتمدآریا، پانته‌آ بهرام، کتایون ریاحی، باران کوثری و گلاب آدینه در ماه‌های اخیر بدون هیچ پوشش سر در مراسمی مانند بزرگداشت آتیلا پسیانی در خانه هنرمندان، تشییع پیکر چند هنرمند و اجرای تئاترها شرکت کرده‌اند.

سینماگران زن در جریان جنبش «زن، زندگی، آزادی» در سال گذشته نقش پررنگی در حمایت از اعتراض‌ها داشتند و تعدادی از آنها برای نمایش همبستگی خود با معترضان، حجاب اجباری را کنار گذاشتند.

دستگاه امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی از همان زمان، برخورد با آنها را آغاز کرد و تعدادی از آنها احضار و بازداشت شدند و تعداد بیشتری ممنوع‌الخروج و ممنوع از کار شدند.

قوه قضائیه در لایحه «حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب» مجازات‌های شدیدتری را برای چهره‌های مشهور در نظر گرفته است و در صورت تصویب این لایحه، مقاومت آنها در برابر حجاب اجباری ممکن است با حکم دادگاه به ممنوعیت‌های طولانی از فعالیت و حتی زندان منجر شود.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۱۹ جولای ۲۰۲۳