گام بعدی پنتاگون برای مقابله با تهدیدهای جمهوری اسلامی؛ اعزام تفنگداران دریایی به منطقه سنتکام

آمریکا علاوه بر ارسال جنگنده‌های اف- ۳۵ و اف- ۱۶ و ناوشکن مجهز به موشکهای هدایت‌شونده، نیروی تفنگدار دریایی به منطقه مسئولیت سنتکام که شامل ایران است اعزام می کند.

به گفته پنتاگون، این تصمیم برای مقابله با اقدامات جمهوری اسلامی درخلیج فارس و تنگه هرمز که مخل حرکت آزادنه کشتیرانی است اتخاذ شده است.

در بیانیه‌ای که ستاد فرماندهی نیروی هوایی ایالات متحده روز پنج‌شنبه منتشر کرد، نیروهای اعزامی شامل یک کشتی تهاجمی و همچنین یک کشتی پشتیبانی با قابلیت فرود در عرشه نیروی دریایی آمریکا به همراه کارکنان و تجهیزات مرتبط آنها عنوان شده است.

ژنرال مایکل کوریلا فرمانده سنتکام در همین رابطه می‌گوید: «سنتکام متعهد به دفاع از آزادی ناوبری درمحدوده مسئولیت ماست که شامل برخی از آبراه‌های مهم جهان هست. نیروهای اضافه شده قابلیتهای منحصربفردی ارائه داده که درکنار شرکایمان درمنطقه ازجریان آزاد تجارت بین‌المللی بیشترمحافظت ونظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین را حفظ میکنند.»

همچنین بیانیه سنتکام تشریح کرد که نیروهایی که قبلا تایید شده بودند، از جمله جنگنده‌های اف-۳۵، اف-۱۶، و ناوشکن مجهز به موشک‌های هدایت شونده «یو اس اس توماس هادنر» نیز به این واحد‌ها ملحق خواهند شد.

به دنبال حرکات ایذایی و توقیف کشتی‌های تجاری از سوی جمهوری اسلامی در آب‌های منطقه خاورمیانه طی ماه‌های اخیر، ایالات متحده در صدد برآمده حضور نظامی خود در منطقه را تقویت کند.

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز پنج‌شنبه در گفت‌وگویی با بخش انگلیسی صدای آمریکا گفت: «آمریکا و متحدانش «متعهد به تضمین امنیت» کشتیرانی در آبراه‌های بین‌المللی هستند.»

جان کربی، با اشاره به حملات به کشتی‌های تجاری در آبراه‌های بین‌المللی، بر افزایش توانایی ایالات متحده برای «بازدارندگی و پاسخ» به چنین حملاتی ـ با هدف توقف «رفتارهای بی‌ثبات‌کننده» جمهوری اسلامی ـ تاکید کرد.

همزمان جان کربی با تاکید بر «اهمیت پرهیز از درگیری مسلحانه» تصریح کرد که ایالات متحده همواره آمادگی لازم را برای دفاع از منافع خود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده هم در جریان کنفرانس خبری روز سه‌شنبه تصریح کرد که در پرتو «تهدید مستمر جمهوری اسلامی» و با همکاری متحدان، وزارت دفاع آمریکا در حال «افزایش حضور» و «گسترش توانایی‌های» خود در تنگه هرمز و آب‌های اطراف است.

این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا از جمهوری اسلامی خواست «فورا» اقدامات بی‌ثبات‌کننده خود را ـ که خطر جدی برای جریان بی‌وقفه تجارت جهانی از طریق این آبراه استراتژیک است ـ متوقف کند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۱ جولای ۲۰۲۳