ده‌ها کنشگر خواستار دخالت فوری سازمان ملل برای جلوگیری از اعدام ورزشکار ایرانی شدند

ده‌ها کنش‌گر در حوزه حقوق بشر از جمله وکلا و دادستان‌های سابق در نامه‌ای به ولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از او خواستند برای جلوگیری از اعدام محمد جواد وفایی ثانی، مشت‌زن ایرانی در بند مداخله کند.

به گزارش رویترز، در نامه‌ای که نزدیک به ۸۵ کنش‌گر حقوق بشری آن را امضا کرده‌اند از کمیسر عالی حقوق بشر خواسته شده برای توقف اعدام قریب‌الوقوع این ورزشکار کاری انجام دهد.

در میان امضا‌کنندگان این نامه، نام سانگ هیون سانگ، رئیس پیشین دیوان کیفری بین امللی، چند مقام پیشین و کنونی سازمان ملل، چند وزیر خارجه سابق و همچنین چند برنده جایزه نوبل دیده می‌شود.

بنابر گزارش‌ رسانه‌های اجتماعی، محمد جواد وفایی ثانی، مشت‌زن ۲۷ ساله در ارتباط با اعتراضات آبان سال ۹۸ به دلیل آنچه «تحریق و تخریب عمدی اماکن خاص از جمله ساختمان تعزیرات حکومتی» خوانده شد، بازداشت شد و از اسفند همان سال تاکنون در مشهد در حبس است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که او نیز مانند بسیاری از بازداشت‌شدگان اعتراضات ضد حکومتی برای اعترافات اجباری در زندان شکنجه شده است.

اعتراضات آبان‌ماه ۱۳۹۸ از گسترده‌ترین اعتراضات به حاکمیت جمهوری اسلامی بود که دامنه آن ده‌ها شهر را فراگرفت. اعتراضاتی که با سرکوب خشونت‌بار نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی روبرو شد. پس از آن بسیاری از شرکت‌کنندگان در این اعتراضات بازداشت و با احکام سنگین زندان و در برخی موارد اعدام روبرو شدند.

زمستان گذشته بابک پاک‌نیا، وکیل این پرونده در توییتر اعلام کرد که بنا به حکم صادره از شعبه چهارم دادگاه انقلاب مشهد، موکلش به اتهام «افساد فی‌الارض» به «اعدام با چوبه دار» محکوم شده است.

گفته می‌شود که دادگاه انقلاب مشهد برای آزادی موقت وفایی ثانی وثیقه‌ای به مبلغ ۳۰ میلیارد تومان تعیین کرده بود که خانواده‌اش توان پرداخت آن را نداشتند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد درباره این زندانی محکوم به اعدام گفت: «اطلاعاتی به دست آورده‌ایم و در حال تکمیل آن و پیگیری موضوع هستیم».

ولکر تورک که پیشتر در خصوص افزایش اعدام‌ها در ایران ابراز نگرانی کرده بود، تلاش دارد تا به تهران سفر، و با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی دیدار کند. به نظر می‌رسد برای این سفر و به ثمر نشستن تلاش او در پایان دادن به اعدام‌ها در ایران چشم‌انداز روشنی وجود ندارد.

چندی پیش سازمان حقوق بشر ایران در گزارشی اعلام کرد که نسبت اعدام‌ها در ایران امسال در مقایسه با سال گذشته ۳۶ درصد بالاتر رفته است. بر اساس این گزارش، تنها در نیمه نخست سال جاری میلادی، ۳۵۴ نفر در ایران اعدام شده‌اند. حال آن‌که، در شش ماه نخست سال پیش از آن تعداد اعدام‌ها در ایران ۲۶۱ نفر گزارش شده بود.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۱ جولای ۲۰۲۳