پرونده‌سازی برای عاتکه رجبی، احضار مجدد پیروز نامی

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان روز شنبه ۳۱تیر۱۴۰۲، با انتشار یادداشتی از تشکیل پرونده قضایی جدید برای «عاتکه رجبی»، معلم و فعال صنفی، با عنوان اتهامی «حضور زنان در معابر و انظار عمومی بدون حجاب» خبر داد.

براساس این گزارش، پرونده‌سازی اخیر علیه این کنشگر صنفی معلمان «در ادامه‌ فشار بر فعالان صنفی» در شعبه دوم دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان تایباد، در شرق استان خراسان تشکیل شده است.

عاتکه رجبی، یکی از معلمانی است که هم‌زمان با روز ۱۹اردیبهشت، در‌حالی‌که برای حضور در فراخوان این شورا در تجمع اعتراضی مقابل آموزش‌و‌پرورش مشهد از خانه خارج شده بود، به دست نیروهای امنیتی بازداشت شد.

این فعال صنفی سپس با تودیع وثیقه یک میلیارد و پانصد هزارتومانی تا زمان برگزاری دادگاه، آزاد شد.

او مهر گذشته نیز به‌دلیل انتشار پیام‌هایی ویدیویی در حمایت از اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، از محل کار خود اخراج شده بود.

در یادداشتی که خانم رجبی نوشته و متن کامل آن در کانال تلگرامی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان منتشر شده است، آمده که در تاریخ ۲۲ اردیبهشت‌ سال جاری از وجود این پرونده مطلع شده است.

براساس این یادداشت، این پرونده درحالی به مرحله تجدید نظر رسیده بود که هیچ ابلاغ یا احضاریه‌ای برای اطلاع از چرایی تشکیل آن به دست خانم رجبی نرسیده بود.

این کنشگر صنفی در بخشی از یادداشت خود می‌نویسد: «در قسمت اطلاع‌رسانی پرونده، شماره پرونده را وارد می‌کنم و متوجه می‌شوم پرونده‌ای جدید با اتهام “حضور زنان در معابر و انظار عمومی بدون حجاب شرعی”، که از آن آگاه نبودم، در تاریخ ۲۳ اردیبهشت ماه، هم‌زمان با دورانی که در بازداشت به‌سر می‌بردم! تشکیل شده است؛ و اما چرا در دادگاه شهرستان تایباد!!!»

او در ادامه نوشته است که این بی‌شک یک پرونده‌سازی است، چراکه آخرین باری که او در تایباد حضور داشته در مرداد۱۴۰۱ بوده است؛ تاریخی پیش از اینکه او هیچ کنش اعتراضی در جنبش «زن، زندگی، آزادی» داشته باشد.

خانم رجبی در بخش دیگری از این یادداشت تایید کرده در جریان اطلاع درباره محتوا این پرونده، توسط فردی ناشناس که مدعی بوده «از جزییات پرونده اطلاع دارد» به «حذف فیزیکی» تهدید شده است: « گفت سکوت کن وگرنه این‌بار حذف خواهی شد و آب از آب نخواهد جنبید. عزیزترین چیزت چیست؟ قطعا جانت. گرفته خواهد شد.»

فشارهای امنیتی بر فعالان صنفی معلمان در دو سال گذشته و به‌ویژه در پی اعتراض‌ها به بروز مسمومیت‌های مشکوک در مدارس عمدتا دخترانه ایران تشدید شده است.

بسیاری از معلمان معترض احکام اخراج یا بازنشستگی اجباری دریافت کرده و تعدادی از معلمان بازداشت شده‌اند و شماری نیز برای تحمل حکم‌های حبس از پیش صادر شده، به زندان منتقل شده‌اند.

در‌حالی‌‌که دادگاه انقلاب در ماه گذشته حکمی علیه چند فعال مدنی خوزستان صادر کرد که در آن، «پیروز نامی» از اعضای کانون صنفی معلمان خوزستان، به جریمه نقدی بدل از حبس محکوم شده بود، منابع آگاه از احضار مجدد او به دادگاه خبر دادند.

براساس اطلاعات دریافتی، آقای نامی در ادامه پرونده قبلی که مربوط به آبان‌۱۴۰۱ است، به شعبه ۱۱۳ دادگاه کیفری احضار شده است.

جلسه تفهیم اتهامات انتسابی به او، از قبیل نشر اکاذیب در فضای مجازی، تبلیغ علیه نظام و شرکت در تجمع‌های اعتراضی قرار است در تاریخ ۱۵مرداد سال جاری برگزار شود.

این‌در‌حالی است که برای پرونده این فعال صنفی در دیوان عدالت اداری نیز، قرار رسیدگی صادر شده است.

برگرفته از سایت ایران وایر، ۲۳ جولای ۲۰۲۳