کاهش چشمگیر مشارکت ورزشکاران در مراسم عزاداری ماه محرم

حضور و مشارکت ورزشکاران سرشناس ایرانی در دهه سوگواری برای امام سوم شیعیان، امسال کاهشی چشمگیر نسبت به سالیان گذشته داشت.

بسیاری از قهرمانان ورزش که در سال‌های گذشته در شبکه اجتماعی اینستاگرام، تصاویری از حضور خود پای دیگ‌های نذری یا دسته‌های عزاداری را منتشر می‌کردند، امسال فعالیتی نداشتند یا از نشر تصاویر آن خودداری کردند.

پست‌ و استوری‌های قهرمانان و پیشکسوتان سرشناس ورزش پیرامون ماه محرم، عمدتاً ویدئوهای کنایه‌آمیز و اعتراضی از برخی نوحه‌سرایان، در مورد «ظلم» و شرایط جاری کشور بود، از جمله رسول خادم که در پست خود، واژۀ «آزادگی» را با عبارت «نوکری حاکم وقت»، در دو خط مجزا قرار داد.

به نظر می‌رسد یکی از دلایل تغییر محسوس و کم‌سابقه در نگرش قهرمانان ورزشی به این دهه، حوادث خونین اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در سال ۱۴۰۱ باشد که از تمایل همراهی افراد با مراسمی که تحت تبلیغات حکومتی قرار دارد، کاسته است.

در اقدامی متقابل، وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و فدراسیون‌ها با حضور دوربین‌های صداوسیما، تکیه برپا کرده و حتی دسته عزاداری به راه انداختند.

در فیلم‌ها و تصاویر منتشر شده همچنین جواد فروغی، عضو سپاه پاسداران و قهرمان تیراندازی المپیک توکیو، مقابل ساختمان وزارت ورزش دیده می‌شود که بین خودروهای عبوری شربت پخش می‌کند.

تصویر مهران سماک، معترض کشته شده به دست نیروهای امنیتی، بر پشت یکی از حاضران در مراسم عاشورای بندرانزلی
حسین رضازاده قهرمان وزنه‌برداری جهان و المپیک نیز با حسین شمس محمدی سرمربی اسبق تیم ملی فوتسال، منقل کباب نذری را که مقابل ساختمان وزارتخانه قرار گرفته بود باد می‌زدند.

معدود ورزشکارانی نیز به تکیه وزارت ورزش رفتند اما حمید سجادی وزیر، محمد پولادگر معاون وزیر، مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال، روح‌الله حسینی رئیس فدراسیون بوکس و جمعی دیگر از سران ورزش کشور حضور داشتند.

دسته عزاداری کمیته المپیک با طبل و دهل، توسط محمود خسروی‌وفا، رئیس این کمیته که سابقه عضویت در تیم حفاظت علی خامنه‌ای را دارد، به سمت ساختمان وزارت ورزش به حرکت درآمد.

به رغم فراخوان، تأکید و پیگیری مکرر مسئولان وزارتخانه و کمیته، تعداد ورزشکاران کم‌شمار بود و فقط مسئولان حضور داشتند. به جای ورزشکاران مطرح، تعدادی نوجوان با لباس کاراته، صف‌های این دسته را تشکیل می‌دادند.

سکوت ورزشکاران برجسته در اینستاگرام چنان محسوس بود که وقتی علیرضا جهانبخش استوری گذاشت، بسیاری از کاربران حامی حکومت در توئیتی مشترک نوشتند: «ببینید سلبریتی‌ها چیکار کردن که باید برای دیدن یه استوری مذهبی ازشون ذوق‌زده بشیم.»

حسین حسینی، کاپیتان استقلال، به اتفاق مجید بنی‌فاطمه، مداح مشهور حکومتی، در هیئت ریحانه‌الحسین که ابراهیم رئیسی هم آمده بود، حاضر شد.

فدراسیون‌ها از حضور اجباری ملی‌پوشان در اردوها، برای برپایی مراسم و ضبط تلویزیونی استفاده کردند.

علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی، مداحان را روی تشک‌های اردوی تیم ملی برد. او همچنین اعضای این تیم را برای سینه‌زنی، روانه امام‌زاده صالح تهران کرد.

داود عزیزی، رئیس فدراسیون تنیس، در محل برگزاری دیویس کاپ به میزبانی سریلانکا، «ذکر مصیبت» را از بلندگوی بزرگی پخش کرد و فیلم آن را در وب‌سایت فدراسیون قرار داد.

علیرضا پاکدل، رئیس فدراسیون هندبال، بازیکنان تیم ملی نوجوانان که در اردوی گرجستان به سر می‌برند را به مراسم عزاداری برد که بانی‌اش سفیر جمهوری اسلامی بود.

فدراسیون فوتبال علاوه بر پخش کلیپ از سینه‌زنی تیم‌های دختران و پسران در مرکز ملی فوتبال، تیم ملی فوتسال امید را هم که عازم جام کافا شده است، به مراسم روضه سفارت جمهوری اسلامی در تاجیکستان برد.

در کاراته قهرمانی آسیا به میزبانی مالزی، شهرام هروی سرمربی تیم ملی، پرچم سیاه حاوی شعائر مذهبی را به دست گرفت.

مهدی تاج به اتفاق حسین عبدی، سرمربی تیم ملی فوتبال نوجوانان، اعضای این تیم را به حسینیه روح‌الله خمینی بردند.

فیلمی از مهدی محمدنبی، نایب رئیس فدراسیون، نیز منتشر شد که همراه با سعید صادقی و مهدی عبدی، بازیکنان پرسپولیس، پای دیگ ایستاده‌اند. محمدحسین مرادمند (استقلال) هم با قوری، استکان‌ها را پر می‌کند.

علی قرایی که به تازگی مدیرعامل مس کرمان شده، یک مداح را به سر تمرین برده و مراسم سینه‌زنی را با حضور بازیکنان برگزار کرد.

علاوه‌بر علی پروین، فیلم‌هایی توسط همراهان همیشگی امیر قلعه‌نویی از حضور سرمربی تیم ملی فوتبال در حسینیه‌ای در تهران منتشر شد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۳۱ جولای ۲۰۲۳