جایزه بین‌الملل باشگاه ملی مطبوعات آمریکا به نیلوفر حامدی و الهه محمدی تعلق گرفت

نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو خبرنگار زندانی در ایران برنده «جایزه آزادی» سال ۲۰۲۳ باشگاه ملی مطبوعات آمریکا به نام «جان ابوشن» شدند که شاخص‌ترین جایزه این نهاد خبرنگاری و مطبوعات در آمریکاست.

آیلین اورایلی، دبیرکل این سازمان در بیانیه‌ای ضمن اعلام این خبر گفت: «امسال آزادی بیان و مطبوعات در ایران یکی از سخت‌ترین دوره‌های خود را پشت سر گذاشت. بنابر تحقیق‌ها حدود ۹۰ روزنامه‌نگار (ایرانی) در خلال اعتراضات سراسری که بعد از قتل مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد رقم خورد، بازداشت شدند.»

دبیرکل این سازمان افزود: «برندگان امسال جایزه ما، افتخارآفرینان ما: یعنی نیلوفر حامدی و الهه محمدی، روزنامه‌نگارانی هستند که در ثبت و بازگو کردن روایت (قتل) مهسا و معترضان به ویژه زنان، تلاش کردند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «نیلوفر حامدی، پس از ضرب و شتم مامورین، توانست با ورود به بیمارستان عکس والدین مهسا که در حال گریستن و در آغوش گرفتن فرزندشان بودند را ثبت کند. این تصاویر خیلی زود دست به دست و در فضای مجازی منتشر شد. او چند روز بعد دستگیر شد. الهه نیز به دلیل پوشش خبری مراسم تشییع مهسا و ناآرامی‌های پیرامون آن بازداشت شد.»

دبیرکل باشگاه ملی مطبوعات آمریکا در بیانیه خود، به دادگاه این دو خبرنگار ایرانی که طی چند روز گذشته برگزار شد نیز اشاره کرد و گفت: «هر دو زن در هفته جاری در تهران و پشت درهای بسته به دادگاه برده شدند. آنها همچنان زندانی و منتظر اعلام احکام خود هستند که مرتبط با امنیت ملی خوانده شده و می‌تواند با حکم اعدام همراه شود. ما عمیقا نگران آنها هستیم.»

در شرایط کنونی، جامعه روزنامه نگاری جهانی تلاش زیادی برای افزایش آگاهی در مورد نیلوفر حامدی و الهه محمدی انجام داده است. از جمله آنها در فهرست ۱۰۰ فرد تاثیرگذار سال ۲۰۲۳ مجله تایم قرار گرفته‌اند.

در ادامه این بیانیه آمده است که جایزه ابوشن برای کمک به جلب توجه به این دو «زن شجاع» و اعتراض به «رفتار وحشیانه با آنها» اعلام شده است و «باشگاه مطبوعات ملی آمریکا» خواهان «آزادی و امنیت» این دو روزنامه‌نگار است.

این سازمان سالانه دو جایزه ابوشن را- بخش بین‌المللی و بخش داخلی – اهدا می‌کند. برنده بخش داخلی جایزه ابوشن که اوایل سال جاری میلادی اعلام شد، ایوان گرشکوویچ، خبرنگار نشریه وال استریت ژورنال بود.

قرار است جوایز برندگان امسال جایزه جان ابوشن، پاییز امسال در مراسمی که در محل باشگاه ملی مطبوعات آمریکا در واشنگتن دی‌سی برگزار می‌شود، به نمایندگان آنها اعطا شود.

باشگاه مطبوعات ملی آمریکا که در سال ۱۹۰۷ تاسیس شد، بزرگ‌ترین سازمان حرفه‌ای خبرنگاری در جهان است. این باشگاه با داشتن ۳ هزار عضو که تقریبا تمامی سازمان‌های خبرنگاری معتبر را نمایندگی می‌کنند، یکی از اصلی‌ترین صداهای آزادی مطبوعات در سراسر جهان است.

نیلوفر حامدی و الهه محمدی بعد از ۹ ماه بازداشت، طی هفته گذشته در آخرین جلسه غیرعلنی محاکمه خود در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، ضمن رد همه اتهامات، از عملکرد خود به عنوان روزنامه‌نگار دفاع کرده و تاکید کردند که به اینکه «صدای مردم بوده‌اند، افتخار می‌کنند.»

در آبان ۱۴۰۱ وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه ایران در یک بیانیه طولانی ادعاهایی را علیه معترضان بیان کرده و با پیش کشیدن سناریوهای توطئه، مشخصا الهه محمدی و نیلوفر حامدی را به ارتباط با دولت‌های خارجی متهم کردند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۳۱ جولای ۲۰۲۳