تفنگداران آمریکایی در راه خلیج فارس؛‌ آمریکا استقرار سربازانش در تنگه هرمز را بررسی می‌کند

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنجشنبه در گزارشی به نقل از پنج مقام نظامی آمریکایی اعلام کرد ارتش ایالات متحده در حال بررسی استقرار سربازان خود بر روی کشتی‌های تجاری به هنگام عبور از تنگه هرمز است.

اظهارنظرهای این مقامات نظامی آمریکایی همزمان با اعزام هزاران تفنگدار دریایی و ملوان به خلیج فارس توسط کشتی تهاجم آبی‌خاکی «یو‌اس‌اس باتان» و کشتی «یو‌اس‌اس کارتر هال» است.

این پنج مقام که خواسته‌اند نام‌شان فاش نشود، تصریح کرده‌اند هنوز تصمیم نهایی در این ارتباط گرفته نشده و مقامات نظامی ایالات متحده به گفت‌وگو با متحدان عرب آمریکا در خلیج فارس ادامه می‌دهند.

به گفته آنها، تفنگداران دریایی و ملوانان تنها در صورت دریافت درخواست کمک از کشتی‌های تجاری، امنیت آنها را تامین می‌کنند. یک مقام فرایند را پیچیده خواند و گفت استقرار نظامیان آمریکایی بر روی هر کشتی تجاری ممکن است مستلزم تایید کشوری که کشتی پرچم آن را حمل می‌کند و همچنین کشوری که در آن ثبت شده است، باشد. او افزود: «تا کنون چنین اتفاقی رخ نداده و احتمالا زمان‌بر خواهد بود.»

اوایل پنجشنبه براد کوپر، فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی مستقر در بحرین، با رهبران شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس یعنی بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی، و امارات متحده عربی دیدار کرد.

اگرچه بیانیه این شورا اشاره‌ای به طرح مزبور نکرد، اما عنوان کرد کوپر و مقامات این کشورها درباره تقویت همکاری‌های و کار با شرکای بین‌المللی و منطقه‌ای تبادل نظر کرده‌اند.

طرح مزبور در صورتی که اجرایی شود، تعهد فوق‌العاده آمریکا به خاورمیانه همزمان با مقابله فزاینده پنتاگون با اقدامات روسیه و چین را نشان خواهد داد.

ایالات متحده حتی در جنگ نفت‌کش‌ها با جمهوری اسلامی در سال ١٩٨٨ دست به چنین اقدامی نزده بود.

«یو‌اس‌اس باتان» و «یو‌اس‌اس کارتر هال» در دهم ژوئیه با هدف مقابله با تلاش‌های ایران به منظور تهدید جریان آزاد تجارت در تنگه هرمز به منطقه اعزام شدند. «یو‌اس‌اس باتان» هفته گذشته از تنگه جبل‌الطارق عبور کرد.

آمریکا در هفته‌های اخیر نیز در واکنش به اقدامات ایذایی جمهوری اسلامی، هواپیماهای جنگی اِی-١۰ تاندرلبت ٢، اف-۱۶، و اف-۳۵ و همچنین ناوشکن یو‌اس‌اس توماس هادنر به منطقه اعزام کرده است.

این در حالی است که سپاه پاسداران روز چهار‌شنبه اقدام به برگزاری رزمایش نظامی در جزایر ایرانی خلیج فارس کرده بود.

حسین سلامی، فرمانده سپاه در حاشیه برگزاری این رزمایش گفت بود:‌ «پیام اصلی رزمایش نیروی دریایی سپاه این است که کشورهای منطقه به تنهایی و براساس اخوت و مودت اسلامی قادر هستند تا امنیت منطقه خلیج فارس را برقرار کنند.»

او همچنین تصریح کرده بود:‌ «هیچ نیازی به حضور آمریکا یا متحدان اروپایی آمریکا برای حضور در این منطقه وجود ندارد.»

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۴ اگوست ۲۰۲۳